AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.906

Rödvin på skinnklädsel...hur ta bort?

Sida 1 av 2
bustorp
Har någon tips på hur man får bort rödvinsfläckar från skinnklädsel?
Har en bil här med det problemet. Inget billigt vin heller.
Lika löser lika funkar nog inte där.....

"Ödmjukhet inför kunskapen"
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det finns medel för tvätt av skinnklädsel hos BMW (kostar ca 250 kr).

__
///M som i Mugge.
bustorp
Tack, men det vet jag redan. Det är inte bättre än ljummet vatten, mikrofiberduk o diskmedel vad gäller rengöring av skinn. Går dock inte in i skinnet där fläcken stannat.
Frågan är just rödvin som är växtfärg.
Det är lite speciellt och en fläck på sittdynan på en beige klädsel är inte det första stället man vill experimentera på. Därför vill jag höra om det är någon som har varit ute för detta sattyg innan.

Fick ett tips om att dränka/skölja i vitt vin (lika löser lika?) och på det viset lösa upp det röda men då får jag plocka av klädseln och det vill jag helst slippa.

På kläder så fungerar ju salt bra vet inte hur det funkar på skinn.
Min hundvalp bet hål i en 3liters vinkartong för ett par år sedan i skuffen på min touring(tygklädsel) och det gick jättebra att få bort med en kärcherdammsugare med vatten/rengörningsmedel model pussy tror jag den heter men som sagt det var ju på tyg hoppas det går bra för dig att få rent.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Är lädret ljust och lite slitet och dåligt insmort/behandlat så funkar vinet som färg och går in på djupet.Det ända jag kan tipsa om är wipes med alkohol i det funkar tilldet mesta.

mvh
bustorp
bayern münchen:
Tyvärr så biter det inte på skinn, däremot så har jag lyckats flera ggr med salt på tyg. Tack i a f.

Dutta:
Var hittar jag det eller menar du brännvin på trasa :) Är det inte risk att färgen följer med ?

Skinnet är välskött men färgen har satt sig riktigt ändå...
Bilen stod tyvärr i solen en stund innan det upptäcktes.
Det ser för j....gt ut i en annars fräsch bil.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Vet att Biltema har wipes köpte mej ett gäng sådan burkar och jag torkar mycket med dukarna tar bort fett o dyl.väldigt effektivt.Finns på välsorterade tappar/biltillbehöraffärer har sett det iallafall men inte lika billigt som hos Biltema.Finns för olika ändamål kan tilläggas.

mvh
Tyvärr är det nog tvärkört men far för bi en kemtvätt och be om plurasol eller laktasol. Tag en trasa och stryk ut låt det dra in en stund. Torka sedan bort med en blöt trasa det finns en chans att det går bort. Enda risken är att det kan bli färgförändringar i skinnet.

mh
bustorp
mattias h:
Tack för tipset men risk för färgförändringar tar jag inte i det här skedet, det är bilen för dyr för. Jag testar allt annat först, alternativet är att köpa en ny sits, det blir ingen färgskillnad då klädseln är 100%. Men den kostar.......några tusen.
Andra tips dock välkomna............

Bustorp: Risken är väldigt liten

mh Länk
be
250
benny
535im-86
Hej! Ring en lädermakare eller kemtvättare dom vet!

mvh.benny
benny: vad tror du jag är

mh Länk
bustorp
Tack för tipsen så länge.......

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
När fläcken väl torkat in hjälper inte vitt vin som neutral rengöring. Dock är detta knep ovärderligt om fläcken är "färsk".

Mats
ja
67
jartsu05
520 D 2010
kokande mjölk fungerar utmärkt på tyg, testa på skinn!
Skinn tål inte dom temperaturerna oftast max 59 grader.

mh Länk
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
färga enda rätta...

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eftersom ingen annan vågar fråga. Hur kommer det sig att det blev en rödvinsfläck inne i bilen? Du sitter väl inte å pimplar rödtjut i bilen? :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bustorp
J. Dredd:
Jag väntade bara på den....
En kompis till mig fick en flaska o glömde den i sin bil i solen en stund. Det räckte.........

Personligen håller jag mig till pilsner, på passagerarsidan om jag behöver förflytta mig, dom fläckarna är klart lättare att ta bort...:)

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tänkte väl det. Och inte spiller man när man dricker heller. Det är ju alkoholmissbruk :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bustorp
Självklart!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.