AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.625

Glasluckan går ej att öppna

mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Har sökt efter liknande problem men jag kan inte hitta någon beskrivning på mitt problem.
Det är så att jag inte kan öppna glasluckan, har kollat kabelstammen och kan inte hitta någon kable som är av. Torkare,spolning och bakrutevärmen fungerar också.
Tittade även på klumpen från utsidan men jag kunde bara få bort det första locket så att jag kunde lossa mutter till torkaren.

Är det någon som har bytt eller lyckats att plocka isär denna såär jag mycket tacksam om jag kunde få hjälp med detta.

Ha det gött å kör gött!!
Jag har för mig att jag har läst om problem med microbrytaren i handtaget. Du kommer åt dessa grejor från insidan. Kolla in på dessa sidor.
Här finns sprängskisser:
Länk

Här finner du likasinnade (Touring kompisar):
Länk

PeterB

Länk
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Är det ingen annan som har haft detta problem och lyckats laga det själv.
Var ute igår och kollade alla kablar som går till bakluckan, jag såg inte någon som var av därför drog jag ganska hårt i kablarna för att se om någon kunde vara av utom synhåll.

Enligt BMW så kunde det vara kablarna eller microswitchen, men jag har kollat kablarna men kolla microswitchen vet jag inte hur
jag ska kolla. Priset för att laga microswitchen skulle vara mellan 1500-2000:- och det tycker jag är ganska saftigt.

Det måste väl finnas något sätt att byta detta, hur gör annars på BMW när man lagar detta felet.

Ha det gött å kör gött!!
Sök i forumet det finns fler som har haft samma problem. Vad gäller microswitchens pris så kan det ju finnas dito på t.e.x elfa. Kan du öppna luckan överhuvudtaget? Jag vet inte om man kan typ "nödöppna" glasluckan.
Själv fixade jag mitt höga bromsljus häromdagen.... kabelbrott. Skall byta till PUR-kabel från elfa senare.
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Ok, jag ska prova och söka igen på forumet efter något liknande.
Priset på själva microswitchen är nog inte så dyr tror jag utan det pris han sa till mig var nog "nyckelfärdigt".

Jag kan inte öppna glasluckan alls, men jag kan öppna själva bakluckan. Den har jag lagat kabelbrott på förra året och då fick jag använda nödöppningen för att öppna bakluckan,synd att det inte finns något sådant för glasluckan.

Ha det gött å kör gött!!
Men hallå du verkar ju lite händig, det är la bara att riva upp luckan igen och mät på microswitchen så du verkligen har signal där. På så sätt norde du kunna spåra problemet bakvägen så att säga.
Om man kortsluter den så borde väl luckan öppnas? om switchen är kass.
Om man har 12volt ut från switchen så funkar ju den med, då måste det vara kabelbrott lr något fel på motorn som öppnar luckan.
Om man har 12volt på motorn som öppnar så ligger ju felet i motorn.

En baggis + 437 svordomar + 8h.

PeterB
Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Är nog microswitchen som lagt av, behöver inte vara kabelbrott.
Började med att min glasruta öppnade sig själv under färd när som helst, inte så kul när det var mörkt ute och det tändes i bilen !

Sen dog den helt, tog bort plasten på insidan av bakluckan och lirkade fram skarven och satte på nya brytaren och vipps öppnades luckan.

Tog sen i sär allt och det har funkat sen dess. De får sin beskärda del av slask och salt på vinterhalvåret de där bakluckorna.

Lite över 400 kostaren ny "knapp"

Håkan
mm
28
mmonika77
BMW 523i Touring -00
Tack för alla goda tips så här långt.

Har nu plockat ner en del plast på insidan av bakluckan och då så kom jag åt motorn till låsningen till glasluckan. Och när jag förde plastarmen till låsmotorn åt höger och på de sättet så lyckades jag att nödöppna glasluckan.
Efter det så skruvade jag bort det mest som sitter på klumpen i glasluckan.
Men jag har inte lyckat få bort den klumpen på utsidan av luckan för det är väl den som jag behöver byta, eller? Och hur får jag bort den?
Jag tror att det är den sisat bulten som sitter där men jag vet inte om den bara har rostat fast, har sprayat med 5-56 och ska prova idag att skruva igen.

För när jag kortsluter stiften på den kontakt som sitter på insdan av glasluckan så öppnar sig "låskroken" så med andra ord så borde den väl var något innanför själva knappen som inte funkar som det ska och som jag har fattat det så är väl det de som kallas microbrytaren, eller?

Ha det gött å kör gött!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.