AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.090

Saab 9-5 Aero BSR fick ge upp i svängarna

En 9-5 aero bsr trimmad ville visa sina muskler i stan, min 525:a tycker inte om Saabar!! Bredvid mig flinar 2 unga killar i saaben och vi båda väntar grönt ljus. Vet att Saaben har sisådär 100hk?? mer än mig så jag måste ta starten extremt snabbt!! Jag tog starten och vann racet till nästa rödljus, saaben vart en halv billängd bakom mig hela tiden. Nästan jämt race. Vid nästa rödljus flina han inte lika mycket...samma sak här tog han till 100km/h men sen stack saaben utav helvete!!! Nu till det roliga. senare kommer en lång 90 graders kurva lite längre framåt och jag ligger o kysser hans bakre spoiler..Svängen börjar och han accar för full men saaben kränger och understyr utav helvete och han släpper gasen....la i 3:an, full gas o ut i vänstra filen för köra om saaben...Mina 265:or grebbar som fan o släpper inte det lilla minsta ( omkörningsfart 70-80km/h i kraftig sväng). Senare helljusblinka han åt mig för att stanna åt sidan, stannade och ser dem 2 komma mot mig och frågade va e det för motor i min bmw...Jag svara att det är en vanlig 525:a 193 hästars...sen säger killen: ja bmw gör världens bästa motorer :)

(Saaben var en bsr steg 1 278hk)

Mvh Dragolito

"sen säger killen: ja bmw gör världens bästa motorer :)"

Iofs har han i rätt, men var det inte i svängen du tog honom? ;-)

Flåklypa
kilroy
Är du säker på att du inte precis har vaknat ur en liten tupplur, Dragolito...:) :)Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

*hehe* Han vart inte lika reaktionssnabb i starten som jag var, men annars så tror jag saaben hade piskat mig! i svängen fick han ge upp helt o hållet för bilen gick inte dit han ville medans min va otroligt stabil :)

Rakt fram piskar han mig! ( i detta fall seg chaufför )
i svängarna ger saaben upp, oavsett hur proffsig man är som chaufför

Mvh Dragolito

Dragolito,

0-100 är det inte alls säkert att han piskar dig. Saabens chassie är dimensionerat för cirka 150 hkr (max, helst utan turbo). Detta gör att hans framhjul inte kan greppa, samt att bilen ryster och rycker vid fullgasacceleration. Detta gäller de flesta framhjulsdrivna bilar med hög effekt/stort vridmoment. Säg 50-150, då lär du däremot få smisk :)

Kul att SAAB-killen kunde erkänna sin förlust med gott mod :)

Mvh,
Kalle
Har själv haft en 9-5 AERO den har fruktansvärda lastväxel reaktioner i ratten vid fullax från stillastående. Så kan mycket väl tänka mig att han inte kunde hänga på. Kurvtagning är inte saabens starka sida säger sig självt bättre knuffa en bil genom kurvan än dra den.

mh
kilroy
Håller med "mattias"...min bror begick det ödesdigra misstaget (i en familj med bara BMW-ägare!!) att i ett svagt och sinnesförvirrat ögonblick köpa en begagnad SAAB Aero. Det var en sympatisk bil på många sätt men oduglig när det gällde fullgasaccelerationer, speciellt när det svängde...Han återbördades relativt snart till sina sinnens fulla bruk och köpte en 530...Familjens ständiga frågor om varför Saaben hade någon ratt med tanke på att det inte gick att gasa och svänga samtidigt bidrog säkert till att han ganska snart åter var en fullvärdig medlem i BMW-familjen...Mvh kilroy "Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
framhjulsdrift är en enorm nackdel när man ska göra snabba accelerationer i låga farter.

__
///M som i Mugge.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag brukar alltid flika in i dylika diskussioner att>>>När Formel 1 bilarna har drivningen och styrningen på samma hjulpar DÅ erkänner jag framhjulsdriften som företeelse ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.