|
|
|
|---|---|
|
Har fått Misständningar vid 5000-5500 rpm. alltid vid samma varv sen forsätter den dra... ibörjan var det bara att den tappade lite kraft o nu misständer den, ibland känns det den bara dör av helt o sen forsätter dra.... skumt... Detta händer bara vid fullgas, vid haövgas gar den fint fint i ovan nämda register Vad bör man börja felsöka... Stiften har ja precis bytt utan framgång... _______ /Chrille | |
|
Hade liknande problem, då var det tändkablar från Biltema som ställde till det. Efter byte till originalkablar gick bilen bra igen. Kolla även rotor och fördelare när du ändå är i farten, brukar se lite tråkiga ut. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Känns ju inte tändningrelaterat när den bara misständer vid de varven vid fullgas..., Ska byta soppafilter i dag... Bara hålla tummarna... _______ /Chrille |
|
|
Har nu även bytt bränslefilter... fortfarande bluddder vid 5000-5000prm... Ingen annan som haft liknande problem.. _______ /Chrille |
|
|
Trodde heller inte att det var tändkablarna... Prova att byta! Ett par begagnade från skroten kostar inte mycket... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Det är väll lika bra o satsa på nytt i så fall... Nån som vet hur va nya kostar hos BMW åf _______ /Chrille |
|
parolof |
Hade exakt samma fel på min 318is, men vid lägre varv, också vid fullgas, och på alla växlar, på min började det vid ca 4200-4300 vid max vrid/effekt ungefär. Du har vid 5000-5500varv, kanske samma att du har max vrid/effekt där, jag bytte stift till vad BMW rekommederade och felet försvann, samma fenomen på en Fiat turbo jag hade, misstände när man laddade på lite, stiften "slocknar" helt enkelt |
parolof |
såg nu att du bytt stift redan...sorry |
|
Jag har liknande problem på min 518i E34 med M40-motor. Har inte felsökt än, men det blev lite bättre när jag torkade rent i fördelarlocket. Jag har en teori att det är luftmängdsmätaren, att det i vissa lägen på klaffen blir dålig kontakt mot kolbanan. Motorn går bra vid 5000 varv om man bara gasar lite, men trampar man fullt 'dör' den, börjar rycka och till slut misstända. Eller så är det trots allt ett tändningsproblem - det sitter oidentifierbara tändstift i, tändkablarna ser allmänt vissna ut och i fördelarlocket var det ett svart lager med svart pulvergegga. /// Gunnar E. |
|
|
Sådär.. Problemet löst... ja spände fjädern i LMM:en, bilen går nu som en klocka... _______ /Chrille |
|
|
deejaywasp, vilken fjäder spände du? /// Gunnar E. |
|
|
deejaywasp > Hur gick du tillväga? Hur kom du fram till fjädern i LMM? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Nä det var en vild chansning. Spände några hack först bara för att testa o märkte då att den nästan gick helt ok, spände lite till o då blev den perfekt. Tycker ja tappat lite gasrespons på de lågavarven annars går den som en dröm Fattar dock inte hur spänningen av fjädern spelar roll på motorns gång vid de varven o fullgas, spjället ska väll ändå vara fullt öppet då eller? _______ /Chrille |
|
|
Motorn borde få mer soppa om man spänner fjädern, kan kanske ha en inverkan på gasresponsen på lågvarv? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Skulle säga att motorn får mindre soppa om man spänner fjädern. Dock kompenseras detta troligtvis av motorelektroniken, som ju får signal från Lambdasonden att det är för 'magert'. Troligen går bilen bra för att klaffen öppnar mindre nu, och aldrig hamnar där det är dålig kontakt i kolbanan. Själv pillade jag lite idag med LMM i min 518i E34 -90, den har visat liknande symptom. Jag nöjde mig med att göra ren kolbanan med isopropylalkohol, och spänna 'släpkontakten' så den fick lite högre tryck mot kolbanan. Vilken skillnad, nu går bilen nästan som den ska! Har fortfarande lite tändningsmissar över 5000 varv, men det är säkert fördelarlocket som är kass. Tyvärr kostar ett nytt 800 bagis.... /// Gunnar E. |
|
| Jag hade exakt samma fel, det var LLM, köpte en beg för 200:-. | |
|
Nu har det börjat krångla igen, dock inga misständningar utan endast att den tappar lite kraft o sen kommer tillbaka... händer dock sällan nu... Japp gasresponsen på tomgång är kass.. suger liksom baratill när man duttar till på fullgasen... Blev lite sämre när ja spände upp fjädern.. lättar ja på fjädern får ja en extrem gasrespons men då vill bilen dimpa ner för långt ner i varv när man släppt gasen o låter den falla ner på tomgången.... Ska testa göra rent LMM:en, var exakt ska ja göra rent... kolbanan? bekriv gärna lite närmare.... Är det där som själva armen är på krestkortet under plastlocket? Angående gasresponsen från tomgång, är det nåt som går att lösa eller är bara bilen så från fabrik :) Min 318 är lika dan.... Ja vill ha gasrespons som i en Suzuku Swift GTI.... där kan vi börja snacka gasrespons :) _______ /Chrille |
|
|
var exakt ska ja göra rent... kolbanan? bekriv gärna lite närmare.... Är det där som själva armen är på krestkortet under plastlocket? _______ /Chrille |
|
|
--------UPDATE--------- Har nu bytt hela LMMen, bilen går nu som en klocka igen :) _______ /Chrille |
|
|
han tillägga att min bil började gå lite skumt i våras som att man tappa cylindrar å så vid vissa varvtal å sen kom de igen, gissa 3gånger vad de var.... gissat 3gånger? :) jo de var nämligen så att 3 av 6 tändstift hade gängat upp sig en aningen å skapade då ett elglapp, märkte det när jag skulle ta av stiften å kolla hur de såg ut.. skruva i dem ordentligt igen å drog igång grejerna.. problemet hade försvunnet helt och hållet... BMW Williams F1 Team. |
|
| LMM = Luftmassemätare eller luftmängdsmätare ?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.