|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har monterat en 535-89 motor i min 320-89. Tar även bromsar och huvudcylinder från 535'an. Men.... På min e30 finns det ej ABS. Det gör det på 535'an. Problemet är att det går tre stycken bromsrör ur cylindern på e30'n samt två stycken på 535'an. De två rören i 535'an går till ABS enheten och där delar de upp sig mot alla fyra hjulen. I e30'n går ett rör till bakbromsarna samt ett rör till varje framhjul Hela problemet skulle lösa sig om det fanns 535'or med tre rör ut från huvudcylindern.(En bil utan ABS alltså) Finns det??? Någon som har en sådan cylinder att sälja??? m30 i e30 | |
| Varför ska du har i 535:ans huvudcylinder för då ?? | |
|
Kan du inte ta en huvudcylinder från en 520 utan ABS? Alla andra E34 hade ABS som standard från första början, om jag minns rätt. Eller så bygger du om till ABS, du har väl det mesta från 535:an.... /// Gunnar E. |
|
| Jag vet om en som har en 520 ståendes ifall du behöver delar... | |
|
535'ans bromsok är mkt större än 320'ns. Sväljer mera bromsolja alltså. 320 cylindern ger för lite olja ut i systemet. När pedalen är i botten så nitar inte hjulen. Med en större huvudcylinder är problemet löst. Är det samma cylinder på 520 som 535??? m30 i e30 |
|
| Den 520:n som jag vet om är en 88:a utan ABS, så den borde ju funka. Bör passa modellerna emellan, men helt säker är jag inte, det överlämnar jag åt nån som vet :) | |
|
CyperX)) Enligt en bildelskatalog så är det samma art.nr. på cylindrarna till 520 och 535. Kan du kolla upp om det är tre rör ut från 520'ns cylinder. I så fall är jag spekulant på den. Tacksam för all hjälp. m30 i e30 |
|
|
Ser ut som det är samma huvudbromscylinder i 520 som i 535, tyvärr verkar även 520 utan ABS ha 2 rör ut från huvudcylindern. Ingen skillnad på huvudcylinder med och utan ABS på någon E34. Kan du inte ta 535:ans cylinder och 'grena ut' ledningen till frambromsarna med ett t-stycke? /// Gunnar E. |
|
| Märkligt...om man kollar RealOem:s sida så ser dom exakt likadana ut på tidig 520 som på min 525 med ABS. Det borde ju skilja dom åt. Jag ska kolla upp det åt dej om du vill, kan ta några dar bara, kommer inte hem förrän på måndag, sen ska jag orka mej ut i bushen till farsan oxå :) | |
|
Om jag grenar ut ledningen till frambromsarna med ett t-stycke så får jag lika mycket olja till frambromsarna som till bakbromsarna. Eftersom framoken är större än bakoken så går det åt mer olja för att pressa ut kolvarna. Resultatet blir att bakbromsarna låser först, och det är ju inte bra. Jag får väl sätta ABS på e30'n istället. Kan ju skita i att koppla in den, bara ha den som "bromsfördelare". Men tyvärr är det trångt som det är i motorrummet. m30 i e30 |
|
| Kan du inte sätta dit en reducering till bakre kretsen då ?? | |
|
Nä, du kan nog grena ut - på din originalcylinder är det helt enkelt bara två hål ut ur samma krets för frambromsarna. Och det är inte mängden bromsvätska som ger bromskraften, det är trycket. Mängden räcker nog till, huvudcylindern från 535:an är garanterat gjord för att försörja bägge frambromsarna! Vet inte exakt hur det ser ut på 520 E34 utan ABS, men den har exakt samma huvudcylinder som 535 med ABS. /// Gunnar E. |
|
|
Tanken om reducering har slagit mig men......... Hela planen med bilen är att den ska göras laglig med m30 535 motorn. För att lyckas med det måste den uppfylla en del krav. Bla. komplett utbytt bromssystem, vilket minst ska vara dimensionerat som från bilen motorn togs från. Om jag stoppar in en reducering så kanske den blir underkänd för att systemet inte är som i 535'an. m30 i e30 |
|
|
vad är nr 3 på bilden här då ?? Länk Kan det inte vara så att det är en utgång som är pluggad på dom med ABS, och dom utan använder nr 3 ? Måste ju finnas nån förgrening liksom... |
|
|
Var just ute o kollade på min E34 (518i -90 utan ABS). Den har två utgångar ur huvudcylindern, och ett T-stycke ca 20 cm från huvudcylindern där det grenar sig till resp. framhjul. Även 518 har samma huvudcylinder som 520/535. T-stycket har BMW reservdelsnr 34 34 1 111 435. /// Gunnar E. |
|
|
CyperX)) Ser onekligen ut som en utgång. Måste kolla upp min 535 cylinder mer noga. Med lite tur så........... Gunnare)) Vet du vilken utgång som grenar sig till främre bromsarna? Den längst ut på cylindern eller den närmast servon? m30 i e30 |
|
|
Det är den främre utgången, längst bort från servot, som grenar sig till frambromsarna. Sitter förresten en likadan förgrening till bakbromsarna alldeles under huvudcylindern, det är separata rör hela vägen även bak. T-stycket kostar ca en femtiolapp hos BMW. /// Gunnar E. |
|
|
Förgreningarna är nr 8 på den här bilden: Länk /// Gunnar E. |
|
|
Tackar för hjälpen. Återkommer imorrn. Kanske är problemet löst då. God natt. m30 i e30 |
|
|
Enligt bilden så är v.fram förgrenad med h.bak. Det låter ju som det ska iom att det är ett tvåkrets system. Bilden visar 520, men kanske 518 har samma bromssystem. Eller är det trummor bak på 518? m30 i e30 |
|
|
Det är trummor bak på både 518i och 520i (E34) utan ABS, det är bara bilar med ABS som har skivor bak (blev standard på -93 års modell). Det stämmer nog att det är korsvis förgrenat, ska kolla på bilen för säkerhets skull! Såvitt jag kan uröna, har E30 bara en bromsledning till bakhjulen, som förgrenar sig vid bakaxeln. Du får nog dra ett extra bromsrör för att kunna köra 'korsvis' som E34:ans bromsar verkar vara gjort för. Skulle gissa att det kan vara svårt att få 535:ans skivbromsar att 'lira' utan ABS dock - det finns inga E34 utan ABS med skivor bak, och bromsbalansen mellan fram och bak regleras ju av ABS-enheten. Dock bör originalbromssystemet i E30 utan ABS ha bromstrycksregulator till bakbromsarna, kanske du kan använda ett par såna? /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.