|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lssnat på mitt kassa originalljud, har sett att det finns original subwoofers med två 5,25 tums högtalare som monteras mellan stolarna i utrymmet för det undre förvaringsfacket i bakstammen. Nån som har ett sånt och kan tala om det duger? Vilken uteffekt har det? Nån som känner till om det går att eftermontera eller konstruera nån egentillverkad variant? | |
|
Jag har övertagit Johans 6,5" och dessa sitter utanpå plastpanelen med distansringar i trä innanför mellan plast och plåt. Efter att åkt med 5,25" i 2,5 år så är dettta det bästa som hänt på billjudsfronten i Z3. Att jag inte gjort detta tidigare!!! Äntligen kan man spela musik på motorvägen och höra bastongångar. Visst inte ett extremt ljud men fullt OK för mig som lekman i branschen. Att en tum kan göra så mycket! Att tjejen lyckades slänga fronten till CDn i soptunnan grusar inte ens glädjen av ljudförbättringen. Ny MP3 CD måste nu införskaffas... Tog mig friheten att länka till Johans hemsida där han lagt ut bilder på panelerna: Länk Länk Klart bra alternativ till att göra om förvaringutrymmet. Mats |
|
| original subben har fått sig en hel del kritik här på forumet. Satsa hellre på något rejält... | |
|
här är några bider på hur jag har gjort Länk Länk Länk till sammans med AMEGA 5.25 i kick panelen |
|
|
Baslåda i bakluckan då? funkar det? nån som testat? M.E |
|
| Nej det fungerar inte om du inte borrar upp hål i plåten in till coupén. Bagagen är helt tät. | |
| Nej det fungerar inte om du inte borrar upp hål i plåten in till coupén. Bagagen är helt tät. | |
|
Jag har 6'or 2.5'or och diskanter fram och en 10" i bagaget. Framsystemet är ett riktigt lyft från original... blir en oerhörd skillnad. Basen i bagaget får spela riktigt hårt för att få nån känsla i bilen... men jag tycker absolut att det hjälper... visst.. inte en fjärdedel så mycket som i en vanlig coupe eller så men jag tycker ändå det är värt det! Jag har INTE sågat upp nånting mellan bagage och coupe då jag inte vill förstöra bilen utan kunna återställa den i originalskick. Men för er som inte har byggt nåt än... börja med att slänga i ett framsystem med 6'or.. ni kan ju göra så som Mats har det.. det absolut lättaste och blir ändå bra! (kostar ju inte miljoner heller) Sen om ni känner att det inte räcker kan ni trycka i en bas i skuffen.. det blir ju iaf inte sämre av det! /Magnus |
|
| Men det blir JÄVLIGT trångt i bagagen till väldigt liten nytta ;). Blir mest att man spelar för omgivningen och inte sig själv. Blir mer vibrationer än välljud. | |
|
Jag har hängt Pioneers minsta aktiva sub under handskfacket, längst upp mot golvet. Det gav ett grymt lyft för ljudet. Mvh Henrik |
|
|
Har gjort ungefär som Soda, med den skillnaden att Pioneeers lilla sub liger på golvet framför passagerarstolen. Detta tillsammans med nya Infinity Referece 5,25" i kickpanelerna och en ny huvudenhet (Pioneer 6700 MP) gav ett grymt lyft. Nu är både jag och mina medtrafikanter gladare när sufletten är nere! |
|
|
Till nästa säsong åker nog mina orginalhögtalare ut till förmån för något bättre. Ska nog avsluta detta år med en uppsättning nya fälgar. Mvh Henrik |
|
|
Körde förra sommaren med dubbla 10" i skuffen och fick ett väldigt bra bas in i bilen, men detta förutsatte att jag då sågade upp plåten mellan skuffen och suflettlådan. Sufletten stoppar inte basen, men kan skramla en del. Det har varit många bud hur jag skall lösa ljudet i bilen och har kört hela sommaren utan ens en stereo monterad. Den troliga lösningen blir dock ett trevägssystem kompletterat med basar i skuffen. Givetvis MBQuart på allt utan stereon. Slutstegen skall iaf hamna bakom sätena (så inga långa kommer att kunna köra bilen :-) ) I orginal fram hamnar 4" och diskanter i orginalplats. Bak 4" och diskanter i bakkonsolen så som på denna bild (som då hade 6,5"). De resp 6,5" hamnar i bakkant på dörrarna så det blir en del jobb för plastkillarna och vinyldoktorn. Skuffen får rymma 2 x 10" basar samt kondensatorerna och inget annat. Det blir för tungt & varmt med stegen där bak. Skicka gärna in bilder ni som har byggt om!! Ang orginalfrågan: Orginalwoofern = totalt kass. 2 st 4" element som via trattar och annat skall samköra fram någon sorts bas... Ni hör ju själva!! Dessutom kostar bara plastbitarna 3.000 spänn... :-/ |
|
|
Ojdå, glömde länken till bilden Länk |
|
|
Caspar: Välkommen tbx! Z-forumet har saknat din närvaro =o) Z MMM Coupe |
|
| Anders: Tackar!! :-) It's nice to be back!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.