|
|
|
|---|---|
| tjena! jag ska troligtvis byta stötdämpare och fjädrar på bilen nästa helg och då undrar jag om det är nåt mer jag ska passa på att byta?? som jag fattat sitter det nåt lager på stötdämparen som kan va värt att byta.......eller är jag ute och cyklar =)? | |
|
fjäderbenslager heter det + att det kan va bra att byta alla muttrar och bultar. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
| Varför byter man det lagret? | |
|
visste det var nått jag glömde =) |
|
|
Fjäderbenslagringen är värd att byta, ja. Glöm inte heller att du har en -94 = "stora gängan" på främre stötdämpare. (om det skulle vara tveksamheter om komptatibilitet från andra årsmodeller. Brytpunkt för lilla/stora gängen har jag för mig ligger på 92/10) Att bytas vid en sådan operation: -Fjädrar -Stötdämpare -Dammskydd/genomslagsgummin (försök få tag på Sachs "slappa", långa, heltäckande "slangar") -Fjäderbenslagringar (inte kul att riva ner allt igen sen, bara för att det gnisslar/slår lite om "ett tag") -Gummimellanlägg (mellan fjäderskål och fjäder/fjäderbenslagrin och fjäder) Sen kan det ju hända att fjäderskålan rostat lite, och då skadar det ju inte att slipa/borsta/blästra upp dem och måla dem några varv... |
|
|
Jag ångrar att jag inte köpte nytt fjäderben med nya stötdämpare integrerade när jag bytte på 735:an, fanns flera ställen som tog lika mycket för dem som lösa stötdämparinsatser. Locket som man skulle skruva av på fjäderbenet tog över 1 timme/sida att få loss då det var rejält med rost i gängorna... Mvh |
|
|
rob Jag tog ett st. skruvstäd, modell STORT, och en rörtång av samma kaliber. Man fick ju med en ny mutter, så det var inte så mycket att grina över. =) |
|
|
ok, tack ska ni ha! ringde bmw idag å fråga om pris på fjäderbenslagren......1200kr/st....puh´ känns inte riktigt som jag har råd med det nu men...hur märker jag om de är dåliga då? slår det i framvagnen eller? |
|
|
BAH! Ocker! 400:- har jag sett hos www.mamut.com/gemekan kommer dock inte ihåg om han har kvar dem... |
|
| Det gnisslar och slår litegranna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.