AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
995

TMC uppdatering till GPSNAV

öv
22
över alles
525i Touring -04
Hej,
är det någon därute som vet hur tekniken bakom TMC fungerar?
Alltså. Jag har en E39 med nav. prof. senaste utgåvan (bilen uttagen mars 04). På sidan "Trafic Info" så kommer det upp mängder med trafik info, typ: trasig bil, asfalteringsarbete, vägarbete, trafikljus ur funktion, djur vid vägen mm. mm. All text på engelska förstås. Vidare får man veta vilket vägnr det gäller samt sträckan på tex. vägarbetet samt hur lång försening man kan räkna med. På navkartan ser man ikoner som betyder något av ovanstående.
Ibland kör jag förbi ett vägarbete som finns med på nav:en. Ibland kör jag förbi ett vägarbete som inte finns med på nav:en.
Vem sitter och uppdaterar all denna info som strömmar in till min bil 24h/dygn?
När jag körde hem bilen från Frankfurt så fick jag även ideliga varningar om "Stau" längre fram i min planerade färdriktning. Då fick jag i god tid välja om jag ville ta en annan väg (omväg) runt köbildningen.
"Köinfo" har jag bara fått i Tyskland som för övrigt verkar ha bättre koll på trafiksituationen och uppdatering av TMC än i Sverige.
Någon som vet? Är det samma gäng som bryter in på RDS om det har hänt något som även fixar TMC?
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Det är Vägverket som driver den nationella TMC tjänsten, som främst täcker europa, riks och vissa viktiga länsvägar.

Från vv.se:

"There have been TMC transmissions in Sweden since 1998 via the Swedish Broadcasting Corporation P3 station’s RDS channel, a Radio Data System with a capacity of about 1200 baud. The signals are transmitted via Teracom’s programme control in the Kaknäs TV and radio tower, and cover about 98 percent of Sweden by means of 55 radio masts and 260 slave masts. TMC messages are presented either as text, voice messages, or on a map. In order to be able to receive TMC messages it is necessary to have a special receiver that can be installed in the car radio or connected to a display presenting maps, text and symbols. In Sweden the TMC covers the European highways, national highways and trunk roads. Whether a certain TMC message shall be given precedence over other TMC messages depends on its level of importance and how often it is to be transmitted. Although each individual country decides how weather reports are to be transmitted via TMC, there is a common recommendation for Europe. The TMC service is free of charge and available around the clock. About 4000 new messages per month is transmitted in Sweden today and it´s increasing."

/bfg
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Grävde lite mer.

I Sverige leds trafikinformationen från Vägverkets trafikinformationscentraler (TIC) som finns på sju orter och har dygnet-runt-öppet. Där sammanställs och värderas information från bla. polisen, SOS Alarm och Vägverkets vägväderinformationssystem.

När vägverkets TIC mottagit informationen läggs de in i Vägverkets system och översätts automatiskt till TMC koder. Koderna skickas till Teracom i Kaknästornet på egen datalinje och sänds ut över 5 områden som täcker hela sverige inom 30 sekunder.

Exempel på TMC meddelande:

Händelse : kod 218
= olycka, stillastående trafiken 4 km

Plats : kod 8379
= korsning RV80.Rv70, Rättvik

Rekommendation : kod 1
= undvik området

Varaktighet : kod 3
= närmaste timme

Så det som sänds blir "218 8379 1 3", plats tabellen och kod tabellen som översätter detta till symboler alt kartinformation finns alltså i mottagarenheten.

/bfg
eF
900
eFx
520d Touring -09
Om jag förstått det rätt så ligger själva mjukvaran som tolkar dessa meddelanden i DVD-skivan som även huserar kartorna över t.ex. skandinavien. I 2005/01-skivan så verkar det även som att TMC-mjukvaran blivit uppdaterad (Ivf. står det så på fodralet..), sen om det ger någon skillnad eller inte för normal användning låter jag vara osagt..
öv
22
över alles
525i Touring -04
ok. Tack för svaren. Tror ni att det blir samma service här som de har i Tyskland med alternativa vägar vid köbildning?
Jag har DVD 2004/4. Vet ni om skivorna går att bränna hemma?
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Du får ju samma service gällande alternativa vägar från GPS systemet i sig - bara den får förvarningen från TMC.

Vad jag märkt så är inte VV så bra på att uppdatera trafikförhållandena, jag har sett det en enda gång i Stockholm, men alla vägbyggen, olyckor, väderförhållanden osv funkar klockrent.

Jag tror iofs det har med data inputen, tror inte trafikproblem/stau kommer fram till vägverket - då ringer ju folk sin lokala radiostation men de verkar inte skicka vidare det till TMC systemet.

/bfg
öv
22
över alles
525i Touring -04
Hej igen,
har tittat på vv:s hemsida nu. Borde ha kunnat listat ut att titta där innan jag ställde frågan här, men det är kul med lite respons på detta forum!

Visst funkar TMC bra men kan bli bättre. Flera vägarbeten är inte med i STO området. Tex. nya rondellen som byggs i Jakobsberg samt det stora bygget vid Rotebro (inte själva E4), nya utfarten vid Sollentuna GK. Finns flera ex. på större byggen som ej är med i TMC. Få se om renoveringen i Söderledstunneln kommer upp på displayen idag (eller om det var imorgon de börjar).

En annan grej. Undrar vad det är för kod som vv måste skicka iväg för att aktivera våra nav:ar att föreslå en annan väg runt "problemet". Kanske är det koden för "stillastående trafik" ?
Detta under förutsättning att du kör en "active route".
By the way så är mitt "nick" på rösten i nav:en KAJSA.
Min fru tyckte att hon lät som "en Kajsa"!
TMC programvaran finns i radio enheten och navigations datorn och TMC koderna finns på kart CD och DVD (men alla kart CD och DVD har inte TMC koderna). Beroende på typ av TMC meddelande så fattar navigations datorn ett beslut om att föreslå en alternativ väg. Till exempel när Essingeleden i Stockholm har varit avstängd vissa tider på natten för underhåll så föreslår navigatorn en alternativ väg och talar om vilken sista avfarten är innan vägen är avstängd.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.