AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
1.019

Premiärkörning på Gotland ring.

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Tjena!

Den 22:a juli ska jag testa Gotland ring för första gången.
Dom har Tracday för allmännheten.
För 1190 spänn får man 4 körpass a 20 min på fm,lunch,4 körpass a 20 min på em.Fri tillgång till instruktör om så önskas.
Tycker det verkar kanon.
Någon annan som har testat banan,eller kanske har föanmält sig för en egen repa.
Låter kul! Vet du om dom är klara med hela banan nu?

Såg att du också hade en M5 -89, har du preppat den något för bankörningen eller är den orginal?

Min M5 E34 Länk
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
M-femman.

Ska bli skitkul.
Jag tror att alla bandelar är färdigställda.Är dock osäker om hela banan är tillgänglig under Tracday.
Angående prepning av bilen,nja den är nog inte mer peppad en de flesta andra M5:or som rullar på gatan.Sportchassie,Brembo bromsar runt om,sportfilter(i org.box),ersättningsrör för kat,ej chippad,18"hjul,mm,mm,.
M5:an är väll i tyngsta laget och slänga runt på banan,men det gör inget för det är lika kul ändå!
852
Sörpan
325xi -02
Hela banan (6 km) är inte klar, tar nog nåt år till innan den färdigställs. Slingan man använder nu är ca 3,2 km. Jag gjorde ca 120 varv där förra sommaren... :-)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Kul Sörpan.

Vad tyckte du om banan?
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
M femman.

Din 5:a ser riktigt fin ut.
Lägger snart upp bilder på egna bilen.
852
Sörpan
325xi -02
Banan ligger ca 5 mil från sommarstugan, jag tror fortfarande att jag drömmer... ;)

Den är ganska svår med rätt häftiga nivåskillnader. Vissa partier har flera olika spårval som kan funka.

22 juli är jag eventuellt på ön, kanske kommer jag och kikar.

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Sörpan.

Kanske är det så att Gotland Ring passar din M3 E30 bättre.
Min tyngre 5:a behöver lite längre rakor för att prestera någorlunda varvtider typ Anderstorp eller Mantorp.
Har även kört Kinnekulle.Den banan var kul men passar väl inte min bil något vidare.
Vilket flyt att ha så nära till banan.
Hoppas du har möjlighet att dyka förbi den 22:a,eller ännu bättre delta?
För dom som är sugna på att köra Gotland Ring i sommar rekommenderar jag att kika in på www.nscc.se

MVH / Jacob
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan intyga att Sörpans M3:a går bra på Gotland Ring, och att hans omdöme om banan stämmer. Jag var med Sörpan där en dag i somras, och trots att han gjorde sitt bästa för att visa mig spårval och bromspunkter var det svårt att få till det riktigt.
När vi var där fanns dock inga banmarkeringar, så det var väldigt svårt att hitta referenspunkter - tror dom fåt dit banmarkeringar och curbs nu, det borde hjälpa till lite.
En M5 E34 kan nog gå hyfsat där, det är ingen kurva som är så där riktigt lågfartsknixig, och motoreffekten är helt klart bra att ha när det går uppför. Kan dock tänka mig att bromsarna inte riktigt räcker till - se till att ha färsk bromsvätska och helst bromsbelägg som tål lite mer än standard.
Kul var det att köra på banan i alla fall, den är väl genomtänkt och kräver en del av chauffören!

/// Gunnar E.
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Tack för tipsen Gunnar E.

Jo då,uppgraderade till Brembo bromsar runt om för 2 säsonger sen.Dom har funkat klockrent sen start.
Bilen har nyss passerat insp.2,och bla.fått ny bromsvätska.
Hoppas även på god hjälp med bästa spårval av instruktörerna på plats.
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Tracfreak: banan är väldigt rolig med mycket uppåner. ett litet tips du kan prova är att i första högerböjen efter långrakan, skicka på breställ i början på kurvan å håll det hela kurvan, när det börjar gå uppför svänger det vänster då laddar du i 3an å bara matar på med returen.. hur skönt som helst :)

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Micke L.

Låter som en intressant körteknik!
Nog för att jag försöker hålla understyningen i schack med gasen,
men att lägga upp stället innan kurvan är väl kanske inte min stil(även fast drifting är skoj.)
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Ett bättre tips om du vill köra på bättre tider; behåll 3:an i hela den svängen.
Visst är det jävligt kul att köra på bredställ, men när det kommer trimmade rs4:or i häcken måste man köra ordentligt för att hålla dem bakom sig :)

Keep up the good work!
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Triss.

Äsch,tänkte låta rs4:orna käka mina däckrester varvet runt.
tr
259
triss
m3 -96 racebil
så sant, så sant....

Keep up the good work!
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Sörpan, skall du köra nu på lördag? Isf ses vi där..

Keep up the good work!
852
Sörpan
325xi -02
Nej, jag åker ner i slutet på juli.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.