|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Plumber |
Kanske lazy har en sån här? De är enbart för tyskland verkar det som, jag håller på och undersöker. Jag återkommer när jag vet mer. |
|
Jag har en Alpina B10 BiTurbo-91 så alpinas nummer kommer du nog ingenstans med, men Bmw´s nummer står också men då måste jag gå ner till bilen och kolla först,jag ska ner till garaget imorron kanske jag hinner idag. //Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Plumber: Nu har jag varit och kollat,men det är svårt att se iom att BMWs nummer är överkryssat. BA11011070BE71112 (D) det kan vara ett d där istället för en nolla //Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
provade lite snabbt att trycka i mitt lilla 3 simkort+ adapter i skuffen och följande skedde. Telefonen efterfrågade pinkoden men efter ett tag kom texten "check card" upp i telefonen. Det kändes som man bara kunde sättat kortet på ett vis men berätta gärna exakt hur det skall sitta ni som vet. Jag är fullt medveten om att det är ett modernt 3v kort och att en del säger att man skall använda 5v kort. Jag läste på en tysk sida för 7 serien att det var ok med modernare kort i skuffen. synpunkter eller förslag någon??? Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Det är många bud om olika kort. jag har testat med både äldre och nyare kort i min bil, inga problem. Kollat lite i BMW-manualer över olika telefoner, det nämns inget om olika generationers kort, men manualerna är skrivna runt 98-99, det kan ha tillkommit saker efter dess. FP |
|
| Har du vänt kortet rätt? | |
|
SIM-koden brukar inte efterfrågas annars tror jag. Adaptrar från litet till stort SIM brukar vara rätt dåliga på positionering av kortet i vissa fall, de sex kontaktfingrarna i läsarna brukar inte sällan strula och glappa en del. FP |
|
|
för att undanröja ev. misstag, hur skall kortet sitta? Kan operatören 3 vara boven eller det är uteslutet? Adaptern verkar vara sådär och skulle mycket väl kunna vara boven. kan jag tolka folkes svar som att kortet troligtvis är rätt vänt men att adaptern kan ställa till det för mig? själv uppfattade jag det som att kortet var rätt då telefonen verkade annrlunda utan att jag just nu kan förklarar hur... Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Kontakten skall vara inåt i slitsen. Sen kan det ju bara vändas på två sätt. För att "ange SIM-kod" skall visas måste telefonen läsa på kortet = kortet sitter rätt. I annat fall påverkas endast avkännaren för att kortet är intryckt till ändläge men inga data kan läsas, telefonen skriver "kontrollera kortet) eller liknande. Tänk på att adaptern inte skall ha utstickande delar som kan ta tag i kontakterna inne i läsaren, de är lätta att slita sönder. Å andra sidan måste adapterkortet hålla fast det lilla SIM-kortet bra, om det lossnar får man plocka ner hela läsaren resp telefonboxen. Ett sätt är att ta originalkortet och placera SIM-kortet i hålet där det suttit från början. Sen klipper man ut en lämplig tunn tejpbit och sätter på plastsidan (inte kontaktsidan....) av kortet. Se till att tejpen räcker en bit utanför hålet och att kanterna är jämna och väl fasttryckta på tejpen, inget får sticka ut. FP |
|
|
Till att börja med måste jag tacka för dina alltid snabba svar som känns pålitliga Folke! Ångrar lite att jag inte hälsade på dig uppe i Emmaboda (man är väl en enstöring) Jag håller med dig om att kortet borde sitta rätt eftersom den frågar efter pinkoden MEN du säger lite senare om ingen data kan läsas (om kortet sitter fel) så står det "kontrollera kortet" det är ju precis vad som kommer fram "check card" skall försöka ragga fram ett stort kort någonstans och hur det går.. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
pcdoktor, "Kan operatören 3 vara boven?" Din telefon är väl avsedd för andra generationens GSM (2G), 3 använder sig ju av den tredje generationens GSM (3G). Kan inte detta vara problemet? Visserligen kör 3 på 2G nätet också, men bara på vissa master där täckningen av 3G inte är befintlig. /Johan |
|
|
Kortläsaren har en kontakt som känner av mär kortet är helt intryckt. Du kan ta ett vanligt plastkort utan kontakt och trycka in, då känner läsaren av kortet och telefonen skriver "kontrollera kortet". Bara om ett kort med processor får kontakt med läsarens kontakter (kortet är rätt monterat osv) så frågar telefonen efter simkoden. Huruvida simkort från 3 funkar (som rent GSM/2G-kort) vet jag inte men det borde det göra. När jag bytte från 2G till 3G (Vodafone) i december -04 så stoppade jag bara kortet i en 3G-telefon så gick det. Kortet var iofs endast c:a 6 månader gammalt då men gick alltså i både gamla telefoner och i nya 3G. FP |
|
|
idag har jag kommit fram till följande: Min telefon (D-Netz mit kartenleser optioncode 629) accepterar ej mitt simkort från 3 men däremot 2 olika simkort från Vodaphone, telefonen fungerar utmärkt och både handsfree och allt annat verkade ok. Då blir det till att hitta ett billigt kontantkort, någon som har tips på ett kort med låga fasta avgifter, minuttaxan är inte SÅ viktig då luren kommer att användas sällan. skall väl oxå tillägga att jag endast testat att trycka in simkort från Vodaphone där bak (i bilens skuff alltså) Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Johan, Inga kontantkort har någon fast avgift, det är hela poängen :) Jag hade nästan satsat på Telia, de har bäst täckning! Mvh, Kalle |
|
|
3´s kort fungerar inte i vanliga 2G telefoner, inga jag har provat i varje fall. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Telia har bäst täckning men dom är dyra. 6kr/min dagtid medan vissa av konkurrenterna ligger på under 1kr/min. Skulle nog kolla upp några av alternativen även om inte telefonen kommer att användas så ofta. ___ //Ulf |
|
|
Kalle: det jag menar med fast avgiif är att du måste ringa upp för en viss slant per år, finns det någon som är helt utan krav ochhar hyffsad täckning även utanför stan. Tsaros: visste nästan detta innan test men man får ju leva på hoppet. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
pcdoktor, Ja, jo.. så kan det vara, minns inte riktigt. Vodafone är förmodligen den bästa kompromissen, som vanligt :) Mvh, Kalle |
|
|
fick hem ett kontantkort från Vodaphone idag och jag kan bekräfta att det fungerar utmärkt. Minimidebitering 100:- /år och under 1 krona per minut dygnet runt till alla nät låter vettigt va ; ) hur har ni andra löst det med vidarekoppling och sådant. Har ju ett 3 abb. som ordinarie och så smidig lösning som möjligt är såklart intressant. Har gott om samtalstid på 3 kortet (1000 min i månaden) pm det spelar någon roll. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.