AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.944

"GSM" Telefon D-Netz

Sida 1 av 2
Frågan om denna så kallade GSM telefon D-Netz har kastats fram och tillbaka här på forumet men jag hittar ingen som i klartext ger mig ett svar på följande.

Går det att på något vis och till överkomliga pengar konvertera/byta ut något i bilen för att få telefonen att fungera eller skall jag bara låta den vara och ringa från min vanliga nalle.

Givetvis känns det dumt med en telefon i bilen som är obrukbar.
Bilen i fråga är en E38 -97 men jag misstänker att den även finns i andra karosser.

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Jag har samma skit i min Alpina och det jag fick till svar av Nokia va att det inte funkar att konvertera eller bygga om, så det är bara att låta den sitta kvar och se glad ut.
Min telefon är av märket nokia så det kanske funkar med nåt annat märke.

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Plumber
Förutsatt att vi pratar E39 eller E38:

GSM är GSM och fungerar över hela världen. Eller fungerar inte era telefoner när ni är i Tyskland? Redan 1994 fungerade GSM i Ungern om jag inte minns fel. Att det skulle vara andra system i Tyskland är rent skitsnack! Om du tar dig en titt i ETK ser du samma sak.

Har du en D-netz telefon fungerar den i Sverige. Gör den inte det har du fel på någon av komponenterna till telefonen.
Plumber
Vad exakt är det som inte fungerar?
Upp till 03/97 kräver korthållaren under telefonen den "gamla" typen av kort. (Såvida den inte är utbytt tidigare)

Jag antar att du har SA629?
Min är en E34 och D-Netz är ett eget gsmsystem som tyskarna har fick jag förklarat för mig av en tekniker på Nokia.
Min är sedan 91 och jag har kortplats för både stort och litet sim kort.

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Plumber
E34 är en annan sak. De system kom så tidigt så där vågar jag mig inte på några uttalanden. har du testat din telefon? Är det en orginaltelefon som är installerad från fabrik?

De system som benämns som D-netz i utrustningslistor och i ETK på E38 och E39 följer GSM-standard och fungerar således i hela Europa.

Jag förstår inte hur många gånger jag ska behöva upprepa att GSM-telefoner fungerar över hela Europa + några länder till. Och de har gjort så i över 10 års tid. Ärligt talat, har ni inte besökt andra länder de senaste 10 åren???????

En annan intressant artikel:
Länk
Jag kan bara tolka följande på ett sätt:

For a number of European operators like Germany’s D2 network, the inability to launch a commercial service in 1991 was especially frustrating. The networks themselves were fully operational. The problem was that there were no GSM terminals available. The hurdle was type approval.

Jag är knackig på engelska men läs gärna hela historien på:
Länk

Gå in på: Länk
Vill ni kika fler D-netz telefoner går det bra på www.handy.de

Där är en Nokia 6170 som kan säljas med D-netz. Men den kanske inte fungerar i Sverige ? Haha!

God natt!
Intressanta inlägg plumber, det skall bli spännande att test och se om det funkar OM det nu bli rdenna bilen. Isåfall gäller det en E38 -97 och i utrustningslistan så står det att det är en D-netz
ellewr lite mer exakt:

629 AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN

www.bimmer.se Länk
Jag tog hem en 528iA touring 7.97 med SA 629 D-Netz-telefon. Det var bara att stoppa i SIM-kortet i hållaren under luren och snacka av hjärtans lust. Om det var ett "gammalt" eller "nytt" kort vet jag däremot inte, men det var ett par år gammalt Telia kontantkort.

Mvh
/Janne

Plumber
pcdoktor:
SA629 är den kod som jag också har.
Lycka till med bilen, återkom gärna om du köpte den och berätta om telefonen fungerade.

Jan Söderman:
7/97 då kanske du till och med har SMS i din?
Det finns inte på de första modellerna
Efter 3/97 ska man, om jag tolkar ETK:n rätt inte behöva de gamla korten.

Jag väntar bara på att "folke" ska kliva in här och börja berätta om olika GSM system som inte fungerar i andra länder...
Plumber:
Min telefon är fabriksmonterad Nokia D2 privat och på baksidan står det Nokia HSE-1M ser.no 26894.

Det som händer är att när du slår nummret och trycker på grön lur så blir det ingen signal, kommer inte ut på nätet och jag använder vodafone abonemang

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Eftersom D-netz är en variant av GSM-standarden med endast 900Mhz-bandet så kan det ju vara trångt på nätet, svårt att komma ut osv. Det beror på var i landet eller staden man provar. Sen kan ju telefonen ev. vara låst till D2 precis som många telefoner här hemma är låsta till viss operatör,
GSM är GSM, visst, men det finns många varianter och knep både hårdvarumässigt och operatörsmässigt som kan sätta käppar i hjulet tyvärr.

FP
pratade idag med föregående ägare tll E38:an jag har på gång och enligt honom funkade telefonen utmärkt, det enda han sa direkt var att jag skulle använda "gamla kort" går det att ragga fram fortfarande eller finns det någon slags adapter?

www.bimmer.se Länk
Nu har närmare Wallraff studier på nätet givit att D-netz är två olika system, kanske en del av förviringen kring detta kommer sig av det...:

1: Tyskt GSM nät på 900 Mhz

2. Österikiskt E-TACS nät på 900 Mhz (avslaget från 1/3 2002)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
I min E38 ('99) återfinns "0629 AUTOTELEFON MIT KARTENLLESER VORN" i utrlistan. Telefonen funkar utmärkt med Vodafone Online kontantkort i adapter (från litet till stort SIM-kort). Jag har även SMS-funktion.
Frågan gäller väl hur telefoner av typ D-netz eller D2 Privat o.dylika uppför sig i andra länder än Tyskland och med andra operatörers kort.
Jag har också en original GSM-telefon av neutral typ utan nån fprm av operatörslogga eller annat. Den tar alla typer av kort, nya och gamla osv, både i telefonen och främre kortläsaren. Alla funktioner inkl SMS funkar bra.

FP
när vi är inne på ämnet, var köper man en adpter till ett litet simkort?

Bor i malmö trakten..

Är handsfree standard på utrustningskod 629 eller är det ett tillval?

Instruktionsbok till E38 -97 hittade jag på nätet men det verkar vara fristående böcker till teelfon och stereon, någon som vet var man hittar dessa på nätet?

www.bimmer.se Länk
folke:På min display står det ingenting efter att man slagit in pin kod, typ vodafone i mitt fall då.Men den visar att den tar imot signal då stapeln för signal visar max, tror det är 4 eller 5 streck.

D2 privat står det på själva skyddsglaset över displayen i tryck rött och blått vill jag minnas.

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Johan: det stämmer att telefonen har sin egen instruktionsbok. Finns på BMW för någon hundring.

___
//Ulf
Adaptrar från litet till stort SIM är inte så jättevanliga längre men de bör finnas hos telekomhandlarna. Man har en del olika lösninger, mer eller mindre lyckade.
Min bil har handsfree, jag kan inte svara på om det är extra, men troligen inte.
Verkar skumt om den accepterar PIN-kod och sedan visar signal men inget mera. Kan man slå in siffror och provringa? Nödnummer?
Kanske en reset genom att göra bilen spänningslös en stund kan hjälpa.

FP
folke:Ja man kan slå in siffror och sedan trycka på grön lur men sedan händer det inget mera.Nöd nummer har jag inte provat om det fungerar(törs inte).
Bilen har ju varit strömlös under vintern så jag kan ju sätta tillbaka luren och prova,ska ha bilen på onsdag så jag provar då.

//Morgan
Alpina Club Schweden
Länk
Plumber
Lazy:

Vad har du för bil?
Kan du inte skicka chassinr till mig?
Jag undrar om din telefon verkligen är fabriksmonterad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.