AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.022

Batteriet drar ur...

Ch
120
Chricke_83
320d Efficient Dynamics -10
Hej

Har ett ganska akut problem... Jag bytte nyss stödlagret på bilen... och tog ner avgassystemet...och dagen efter detta byte så har batteriet dragit ur... laddade då batteriet över natten (jag tog inte bort plus- och minuskablarna till batteriet), men nu på morgonen så startade den en gång, batteriet fortfarande väldigt trött, och sen så var det stopp igen. Nån som vet vad det kan vara för fel? Nåt som man kan komma åt när man tar ner avgassystemet?

//Christian
NF
440
NFd
325im -87
Prova med att ladda igen med en kabel bortkopplad.
Mät spänningen medan du laddar och kolla att batteriet
får minst 13 volt.
Det kan ju vara fel på laddaren. Batterier dör oftast långsamt.

Nisse
Ch
120
Chricke_83
Batteriladdaren är hel...

Jag har startat den med startkablar, och sedan låtit den gå ca 30-40 min...och sen testat att starta den...men batteriet har fortfarande inte laddats upp...

Kan det vara batteriet som har gått sönder? Eller är det nåt kabelbrott nånstans? Nån som vet några känsliga ställen?

//Christian
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
låter ju som det är nått knas med generatorn om inte batteriet laddas upp när du har bilen igång.
Ch
120
Chricke_83
då skulle väl bilden dö efter ett tag om generatorn var paj?,
speciellt eftersom batteriet är tomt...

//
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
jo om generatorn är paj , det var inte det jag menade =)
Ch
120
Chricke_83
OK...

testade med nytt batteri idag...får se om det funkar...

//
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
du kan göra så.. starta bilen me de gammla batteriet o sen tar du bort plus o minus från batteriet medans den är igång.. dör bilen så e d generatorn.. dör den inte så e d batteriet d fel på..
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det kan vara Laddreläet som strular sitter i generatorn tillsamans med kolen .
Men om batteriet va dåligt så kan det ge upp att ta emot laddning ganska drastiskt om man har kört slut på det helt .

M som i Motor
M3 CSL nice
Stor varning för tipset från doggy. Detta är ett säkert sätt att riskera förstöra det mesta av bilens elektronik, lampor osv. Många generatorer kan ge 20-40 volt eller mera redan på tomgång om batteriet kopplas bort, andra har funktioner som gör att de slutar arbeta om de inte känner motspänning från batteriet. Därför står det alltid tydliga varningstexter i manualer och installationer med batterifrånskiljare osv, batteriet får aldrig kopplas bort med motorn igång.

Mät om bilen drar tjuvström med allt avstängt och om den ger rätt laddspänning med motorn igång. Tag hjälp av bilelektriker eller motsvarande om du inte själv har instrument eller kunskaper.
Tänk på att det tar ett dygn minst att ladda fullt ett urladdat batteri.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.