|
|
|
|---|---|
|
Som frågan lyder hur gör man, vill ha drivning på båda hjulen så det blir lättare att sladda. En gång BMW alltid BMW. Min bil. Länk | |
| Köpa en diffad bakaxel. | |
Tigerr |
Darkman - gör som raggarna. fram med svetsen och gör en 'AGAdiff'. :) |
Tigerr |
nej, men skämt åsido. det bästa är nog att köpa en diffad bakaxel. tror att det lätt blir fel om man ska ge sig på själv och bygga om.. |
|
Var kan man köpa en diffad bakaxel då? Ungefärligt pris? En gång BMW alltid BMW. Min bil. Länk |
|
| Köp en från M5 på skroten | |
Paap Reeder |
... 2000 - 5000:- MVH /// Paap R |
| självklart blir det lättare och sladda du får nog runt en 318 om du vill med diff ganska bra =) kul | |
parolof |
alla bakaxlar har differential (diff) |
|
när jag säger diffad bakaxel så menar jag en bakaxel med diffbroms. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Så diffbroms är alltså när båda däcken driver typ lika mycke? Sen vad menas med att alla har differential? |
|
cane |
Utan diff får du tufft att svänga då bakhjulen vill rulla olika fort i en sväng. Detta fixar diffen. Nackdelen är att det då bara driver på ett hjul när det spinner. Här kommer låsningen in. Vid hjulspinn spänns diffbromsen och kan överföra en viss procent drivkraft till det hjul som inte spinner. 25% överföring verkar vanligast. |
|
Om vi tar en M3 tex det är inte så att den alltdid driver lita mycke på båda däcken eller? |
|
|
om man förenklar det hela så kan man förklara det hela så här: (rätta mig om jag har fel) differentialen är samma sak som bakaxeln, den fördelar kraften mellan båda bakhjulen. Normalt sett går kraften till det hjul som är enklast att driva, så tex om står med ett bakhjul på is och ett på asfalt så kommer det hjul som står på is att börja spinna på plats medan de övriga däcken står still. Detta händer för att diffen fördelar kraften mellan hjulen beroende på motstånd, är ett hjul väldigt mycket trögare att driva runt så går mer kraft till det hjul som är lättare att driva runt. När man talar om en bakaxel som har en diffspärr eller diffbroms (båda är olika benämningar för samma sak) på säg 25%, så innebär det att 25 % av drivkraften kommer att gå till det hjul som har trögare att dra runt. I situationen ovan där man har ett hjul på is och ett hjul på asfalt så kommer 75% av kraften gå till däcket som står på is och 25% av kraften kommer att gå till däcket som står på asfalt, som resultat så kommer bilen att röra på sig och förhoppningsvis hamnar båda hjulen på asfalt igen. Just 50% diffbroms är nog en farlig kombination, tror att det kommer att göra att bilen inte kan ta svängar speciellt bra eftersom båda bakdäcken vill hålla samma hastighet genom kurvan. (det inre däcket bör ha lägre hastighet än det yttre däcket i en kurva, vilket en vanlig bakaxel är byggd för att se till.) Så diffspärr är bra om man ofta kör på snö och halt underlag, det gör så att man inte kör fast lika lätt. Den största anledningen till att folket här vill ha diffad bakaxel här är nog att en bil med diffad bakaxel är mycket lättare att slänga runt med i kruvorna och det är lättare att sladda runt med, eftersom kraften fördelas lite annorlunda mellan drivhjulen. Tyngdpunktsförskjutningen i kurvor blir helt annorlunda, vilket känns sportigare / roligare men det kräver också mer av föraren. __ ///M som i Mugge. |
|
|
bra nu fick jag allt klart för mig iaf =) |
|
|
Tycker det blir väldigt rörigt det här :) Diffspärr är vad som finns på lastbilar och liknande. Tryck på en knapp och diffrentialen låses mekaniskt, alltså 100%. Du är ute efter en diffbroms. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
där ser man, så diffspärr = 100% diffbroms. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Nuförtiden finns ju dessutom variabla diffbromsar som funkar automatiskt. T.ex Torsen = Momentberoende diffbroms Haldex = elektronik/hydraulik styrd diffbroms Visko = vätska som reagerar på hastighetskillnad/värme |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.