|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 525 m50 som går lite bluddrigt har försökt med nästan allt. Tänkte bara fråga er som haft lite högt lambdavärde om era motorer bluddrat lite på tomgång? Jag har 1,04-1,07 ungefär Vad kan högt lambdavärde bero på förutom hål i avgassystemet? Har bytt sond. Att den bluddrar kan ju vara ett symptom på att den går magert, men spelar det så stor roll (värden enl ovan)? | |
Paap Reeder |
...det är väl högt HC som kommer sig av hål i systemet? Hål i systemet ger väl ett lägre lambda eftersom den då går fetare i o m att lambdan räknar syreatomer som inte passerat LMM och boxen tror att här gäller det att "feta på". MVH /// Paap R |
|
Det beror på var på avgasystemet läckan sitter. Sitter den framför lambdasonden bör detta resultera i en för hög kolvätehalt, sitter den efter lambdasonden påverkas samtliga mätvärden, men främst Lambdavärdet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har 1.3 i lambdavärde på en 750 e32... det var insugspackningarna som var kass, värdena blev perfekta efter byta av dessa. BMW CS #5139 |
|
|
Det jobbiga är att ingen vet riktigt. Jag har kollat och bytt det mesta på insugssidan. Totaltätat ett lekage jag hade i rörskarvarna till slutdämparen. Ok men borde ha ett lekage efter lambdan om jag tolkar allt rätt. skönt slipper jag riva i grenrörspackningarna. Hmmm kanske blir till att stoppa upp ngt i avgasröret och testa med tryckluft och såpvatten eller ngt. Såg förresten att vis senaste bes att det var 1,30i lambda enda skillnaden mot idag var att jag bytt sond och att jag supertätat lekaget jag såg/hittade. Börjar bli lite trött på det hela faktiskt. Finns ingen enkla fel på denna bilen. Det positiva är väl att jag bytt det mesta som kan gå fel snart så när jag tröttnar på den och fått ordning på den kommer nästa ägare att göra en riktigt bra affär :-( Jeppe har de bilarna du besiktigat med högt lambda bluddrat? De hade de inte ellerhur... Det är ett separat roligt fel gissar jag. -Phil |
|
|
Philip: Hör man ett avgasläckage gör man ingen avgasmätning över huvud taget. Däremot brukar jag passa på att fråga vid efterkontroller vad som åtgärdats, och vid felaktigt Lambdavärde är det nästan uteslutande avgasläckage... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.