|
|
|
|---|---|
|
Suck! är jag den enda som irriterar mig på alla dessa förb... stenskott man får hela tiden? Häromdagen var det någon tomte i en SUV (naturligtvis) som låg framför mig på motorvägen, jag märker att han svajjar rätt bra , & plötsligt är han ute på kanten och kör & drar upp en massa grus & sten...som naturligtvis hamnar på min front & huv.... OK, bilen är 10 år gammal, men man börjar tröttna på alla vita prickar som uppkommer.... Funderar på att lacka om fronten, men det kostar ju flis när man får stå för det själv! Hur gör ni andra //M piloter, lackar ni huven & fronten varje år eller lever ni med dessa irrterande prickar? Grrrr... | |
| har du inte allt för mycket stenskott så går det ju att bättra. Det tar ju lång tid, men det kan det ju vara värt. Är det mycket så är det ju lack som gäller. | |
|
Ibland kan bättringarna se mer illa ut, när det blir en "kulle" av lack... Man får väl köra säsongen ut & bekosta lack under vinterhalvåret... |
|
|
Jag håller med dig Mosse, det ser nästan alltid illa ut när folk har bättrat på. Bättre att leva med det ett tag och lacka om. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
Stenskott är något man måste leva med dessvärre...Vet själv hur det känns att få de där första "skotten"...Har på min nylackade( nåja för 2 år sen)bil hittat ca 10 "skott" i fronten... Lacka om tycker jag inte att du ska göra om den nu inte e "pepprad"... |
|
| Pepprad är den inte riktigt....börjar med att byta ut lite lister & dimljusen så ser den bättre ut! :) | |
|
Precis, så har jag också gjort, bytt sidlister, lysen, dimljus, mm. Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
mosse: Om det blir en "kulle" efter bättringen har du för mkt färg på. Ta hellre och bättra 2-3 gånger med lite färg itaget så att färgen når kanten. Blir alldrig perfekt men bättre, kräver lite känsla och ingen stress. Är fronten blästrad är det ingen idé att kladda med lackstift. |
|
|
Min M5 är nästan helt befriad från stenskott men efter en liten insident med in hare förra sommaren så lackades den nedre delen av frontspoilern om, den som är kontrastlackerad på M5 E34. Den har, idag när jag kollade massor av små stenskott medans resten av fronten inte har ett enda!? Kan det vara fel på lacken? Min M5 E34 Länk |
|
|
>>M femman Verkar som den nya lacken inte fäst som den skulle. Åk tillbaks till lackeraren och visa upp bilen. Har för mig att det finns lite olika häftgrund när man lackar plast. Han har kanske valt en mindre bra. " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
|
M femman: Kan vara så också att ju närmare marken spoilern sitter desto större risk att det blir blästrat. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Sen finns ju alltid lagen om alltings jävlighet.. Jag körde nog bortåt 10 mil innan jag fick det första stenskotten på min nylackade framskärm. Extraljusen hann jag inte ens koppla in ordentligt innan det mittersta hade en ros i mitten. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Lackade precis om hela nosen inkl huv men snart ser man väl ett första stenskott ändå :/ /// mstrutsen |
|
|
Om man ser till att alltid ligga först så får man inga stenskott=) Det blir till att lackera om fronten iaf vart annat år för att hålla den i toppskick! Dimljus och strålkastarglas kan man lämna iväg och få polerade så dom ser ok ut, blir ju en smula dyrt och köpa nytt vartanna år. Länk |
|
|
Jag kör tills det har blivit ganska så mycket. Sedan lämnar jag in på lack. Känns lite onödigt att lämna in så fort det blir ett minsta märke. Det kommer ju utan att man märker det. //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Hellre stenskott än dörruppslag!! -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Jag köpte för ett tag sedan en begagnad SAAB (mörkblå, nästan svart) med många små irriterande stenskott på motorhuven som jag försökte måla i med ett sk lackstift. Resultatet blev ju inte speciellt bra precis som ni skriver här ovan. Då köpte jag mig en fet krita i bilens färg (i mitt fall svart eller mörkblå) och "kritade i" stenskotten. Efteråt vaxade jag så att överskottskritan togs bort och bara kritan i stenskottsgropen blev kvar. Resultatet blev överraskande bra. Det är praktiskt taget omöjligt att se vart jag har kritat och ändå vet jag ju vart jag skall titta. Ju närmare bilens färg som kritan är och ju mindre stenskottet är desto svårare är det att se vart man kritat. Kritandet verkar dessutom att sitta kvar i flera år. Åtminstone på min bil som jag inte kör med på vintern. Med tanke på att det är en tillfällig metod fungerar den fantastiskt bra. Lämpliga kritor kan köpas på välsorterade biltillbehörsfirmor. Per L |
|
|
Appropå sprickor i dimljusen på era M3....jag köpte faktiskt dimljus på Biltema till min förra 323, 350:- / st överraskande fina faktiskt, verkade hålla bra kvalité, såg exakt ut som original också. 350:- INK hållare, det är billigt jämfört med 1000:- som BMW vill ha! :) |
|
|
Sjäv så undviker jag E18 mellan 06-22 så jag tar småvägar för att undvika stenskott. Att jag fick två sprickor i vindrutan inom 3 veckor på min förra BMW inverkar också. Dom borde sopa europavägarna också efter vintern. Man blir mörkrädd när man ser stensprutet efter en långtradare. Keep your distance! |
|
m3kär |
Håller fullständigt med i irritationen med dessa förbannade stenskott som anfaller bilen . Jag ska lacka om fronten i vinter och därefter ta hand om stenskotten så snart det är möjligt efter varje andvändning så det inte blir för mkt och tar för lång tid. Är det någon som har koll på om det är några återkommande träffar på brostugan eller får man sy ihop dom själva? //Robban |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.