AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.036

E36 - Problem med värme som går på max.

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

E36 Coupe med stora ac:n ej klimatronicen...
Värmen är inställd på max oavsett hur jag ställer reglagen på panelen. Vad kan probelemt ligga? Lampan funkar inte i panelen heller men det hände innan detta nya problemet uppstod...
Någon som vet?

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Da
4
DaNik
X3 20d -13
i3 rex -15
Samma problem för mig. Mot rutan och fötterna är det max värme som gäller. Om man ställer vredet i mitten på blå går det dock att kall luft ut i kupén.
Så fort man vrider om luftströmmen upp eller ner blir det dock tokvarmt.

Nån måste ju ha åtgärdat ett liknande fel.

/N

sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Säkert är det ventilerna till kylvätskan som hakat sig eller så har spolen i dessa ett brott. Hur som helst, de stänger inte av flödet till värmepaketet. Prova med att knacka på dem, dom (en om bilen ej har AC) sitter till vänster om bromsservon mot torpedväggen som två runda cylindrar med tre slangar och en elkontakt. Fungerar inte det är det bara att köpa en ny eller uppsöka närmaste bilskrot. Brukar ligga på femhundringen på skroten.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Precis som *DaNik* säger beter sig min med...

Thanks *Schnitzermann", ska kolla!!!!

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
586
wdac
325i -05
att lampan inte lyser har för min del berott på att ACn har läckt ut allt freon, finns ingen kylvätska kvar då slocknar lampan... så var det på min 525iA -T när ACn pajja..

BMW Williams F1 Team.
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Jag hade en paj värmeventil på min. Kostade några hundringar på BMW och var riktigt enkal att byta. Sen funkade kylan som vanligt igen.
Ca
20
Campar
325i -93 Coupé
Tänkte att jag lyfter den här tråden med en fråga.

Har någon skruvat bort ventilerna på en E36 325 nångång?
Är det bara lossa de tre slangklämmorna och lyfta bort ventilerna, lossa kontakten oxå såklart?

Eller måste man skruva bort ventilerna från torpedväggen eller dyl?

Kommer man åt utan att lossa insuget?

//Niklas
Ca
20
Campar
325i -93 Coupé
Okej, detta är alltså ett vanligt fel och ingen har gjort det?
Da
4
DaNik
X3 20d -13
i3 rex -15
Lite svårt att komma åt att skruva loss slangklämmorna. Plocka bort den tjocka luftslangen och några andra delar så går det bättre.

Ventilerna sitter fast i en gummibussning som man vrider loss den ur.

/N
Da
4
DaNik
X3 20d -13
i3 rex -15
Nu har jag monterat bort mina gamla värmeventiler och konstaterat att det var brott någonstans i en av spolarna.

Köpte en ny på skroten för 200:-

Kan rekommendera att införskaffa en lång skruvmejsel innan du börjar montera bort ventilerna. Blev himla mycket roligare att jobba med en sån.

Se även till att ha extra kylvätska redo eftersom en hel del rinner ut när man lossar slangarna.

/N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.