AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.588

skramlande bakvagn

D-diddy
Har ett problem, det är ett skramlande ljud från bakvagnen, det går inte i frekvens med hastigheten, men det uppstår inte heller i gupp, det är ett metalliskt knäppande ljud, jag har tagit av hjulen och kollat inget löst glappt eller konstigt. jag bankade och slog där under hjulhuset i en halvtimme för att hitta felet utan framgång. när jag sen körde hem var det tyst. på ena sida, den andra knäpper fortfarande, tipps mottages varmt.
bilen,.

E36 -99 cab. 328 Automat

"The unattainable is invariably attractive"
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
ingen plåt under bilen som ligger löst?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Har fått lite erfarenhet av ljud från bakvagnen så jag delar med mig av några fel det kan vara...

1: Bromsklossar där den lilla metallbygeln som håller den i kolven rostat av. Detta gör att klossen studsar lite vid gupp t.ex. kullsten och det låter som en kvarglömd nyckel därbak...

2: Främre bärarmsbussning. Sitter typ framför hjulet. Vanligt fel och det äör ganska svårt att kontrollera själv. Enklast är nog att försöka bända lite med en kofot och bedöma hur fas den är.

3: Din bil är kanske lite för ny för detta felet men... Vid gaspådrag kan det typ knäppa till eller klicka till. Efterhand blir också bakvagnen "sladdrig". Detta är en av de (4?)bussningarna som håller hela diffpaketet uppe i chassiet. Hissar man upp bilen och har ngn till att starta och köra hjulen i luften på ettan av och på så kan man se om hela "paketet" rör sig...

4: Och det som jag tror att felet på din bil är....
Bussningen som sitter längst upp över stötdämparen. Billig bussning som kostar typ drygt en hundring som du kan byta själv. En bult till nedre fästet av dämparen. Två skruvar däruppe i bagaget, under högtalaren och ner. Därefetr plockar du bara bort hela dämparen. Bussningen sitter med en bult längst upp på stången...

Lycka till!

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
BlueBeemer: då han skriver att det inte uppkommer i gupp så borde övre stötdämparbussning uteslutas väl?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hmm vet inte... Ljud och elfel är bland det svåraste som finns...
D-diddy skrev inget om specifikt när det uppkommer så det är svårt att säga...

Fn *D-diddy*. Skriv ngt när du hittat felet. Mkt värdefull läsning för den som hamnar i samma sits...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
D-diddy
nä felet uppstod även när jag rullar bilen på ett superplant avvägt betonggolv. Dämpare och övre infästningarna är nya. ska kolla på bromsbeläggshållarfjädrarna(?) vid tillfälle.

D-diddy
det visade sig vara hjullagren. 4500 kronor att byta. :( runkbil ska den inte tåla lite sänknig spacerplattor och 245:or

D-diddy
DET VAR INTE HJULLAGREN jävla mekaniker, nu tänker jag kräva att han lagar den gratis och jag betalar kostnaden över 4500 kr, om det kostar så mycket att laga det som verkligen låter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.