AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.652

Problem med Autotork

Sida 1 av 2
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har precis börjat använda autotork , är nöjd med vad den gör MEN Det första och det sista som kommer ut ur kanan är skum och den lämnar fula fläckar efter sig . Även fönsterna blir lite "kladiga".

Någon som har råkat ut för samma sak ? Gör jag något fel ?

MVH TONY
Hej !

Jag har gjort tre försök med Autotork och inte blivit nöjd någon gång. Varje gång går jag på bilen igen med högtryckstvätten och skinnar den för hand.

mvh Manor
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tvättade själv idag och gillade inte heller det resultatet jag fick . rinningar på rutorna och riningar på lacken som drog åt sig damm !

Blir nog min kära mirakel trasa framöver , och vaxa lite oftare !

MVH TONY
Ba
55
Baron
523 -96 (E39)
Har använt mig av Lahega´s Auto tork.Funkar skitbra!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Är självklart "Lahega´s Auto tork" vi också har använt !! Har du tittat lite närmare på din lack någon gång ? säg efter några dagar ?

Effekten med att man får en en torr bil utan kalkfläckar får även jag , MEN sedan kladd på rutan och riningar är en nackdel.

MVH TONY
Första gången jag använde produkten, på en ganska ljus lack, funkade det perfekt! När jag nu provat på 740:ns oxfordgröna(mörka) lack är jag dock missnöjd. Fläckigt, och inte alls speciellt självtorkande.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Håller med Kalle H fläckigt, och inte alls speciellt självtorkande och det på 545ans silver metallic kan iof vara jag som gjort något fel men jag tyckte jag följde instruktionerna rätt.
bustorp
Det finns inga riktigt bra genvägar..............;=)
Det blir till att dra fram skinnet igen Hmm.....

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Min skepsis mot "mirakelmedlet" var alltså berättigad :D

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
På med regnjackan när det börjar regna och ut i regnet och tvåla in bilen. Då slipper man både kalkfläckar och skinn! (ännu bättre om frugan gör det)

/Nisse Latmask
Och Wendtan tänker gå mot strömmen och hävda att ni använder produkten fel :)
Vid överdosering så kan de bli svaga rinningar som syns på mörkare kulörer. Dock vill jag o de bestämdaste hävda att man inte skall använda produkten i direkt solljus. Det hinner inte rinna av innan solen torkat vattnet, och de blir fläckar.

På många av bilderna på min frilansarsida så har jag användt autotork med ett klockrent resultat, ni är välkomna att granska enormt högupplösta bilder ni kan få av mig för att se om ni kan lokalisera någon fläck.

Det fodrar även en hyfsat välskött lack för att det skall fungera 100%. Och Kalles, vet jag inte är det än :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Skall lägga upp några bilder i hög upplösning ikväll om jag hinner.

Länk
bustorp
Om risken för feldosering/felanvändning är så hög så anser jag att medlet är odugligt.
0,5 dl/10 liter kan väl inte vara lättare att dosera för wendtan än för någon annan :)
Själv har jag inte provat Autotork då jag misstrodde idén med avrinningsmedel från början.
Skrapa o skinna, skrapa o skinna, skrapa o skinna..........

Om man kan undvika mekanisk kontakt med lacken, så är det de bästa. Inte sant?

Att misstro något som man inte provat och sen dra slutsatser, är kanske lite dumt?

Länk
bustorp
wendtan:
Jag har under mina år inte haft problem att mycket lätt få bort dom repor som jag åstadkommer med svamp/skrapa/skinn. Det minskar heller inte behovet av lackvård p g a större förslitning på lack enligt min åsikt då jag personligen ändå polerar/glanskonserverar regelbundet. Alltså ganska överflödigt.

Jag tycker också att det jag hittills läst om produkten, både här och på Lahegas hemsida, ger ingen större lust att prova det heller.

Det funkar exakt likadant som ytspänningsmedlet/avrinningsmedlet som har funnits i maskintvättar i många år. Jfr Lahegas AutoGloss FLS (samma innehåll). D v s halvbra o det räcker inte för mig....

Finns även liknande ingredienser i de flesta vanliga diskmedlen för info.

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Är extremt noga när jag doserar (amvänder 0,5dl mått ;-) ) , Använder rumstemp. vatten enl. bruks.

Bilens lack är endast 1400 mil samt proffs rekondad för ett tag sedan !

MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Men på rutorna borde det inte bli kladd , hur blir dina "Wendtan" ?

MVH TONY
Jag tycker inte de blir något "kladd" på mina rutor. Dom är dock vaxade med sonax hårdvax för avrinningens skull.
Funderade på att lägga brightguard på dom med, men de kändes något överkurs.

Länk
Ba
55
Baron
523 -96 (E39)
Håller med om att det kan bli kladd på rutan om den inte är vaxad, men på min oxfordgröna metalliclack så har jag inget dåligt att säga om produkten.
Som sagt, produkten fungerade PERFEKT på min förra bil, som var i bättre skick lackmässigt än den nuvarande är (eftersom den förra var maskinpolerad).

Handhavandefel är det inte. Har använt och doserat exakt enligt föreskrifterna. Väntar med slutlig utvärdering tills hela flaskan är slut.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Ba
55
Baron
523 -96 (E39)
Var i kontakt med min leverantör av Lahega´s produkter ang.kladd på rutan och fick lite råd.Kladdet /ränderna kommer av at man får inte vätskan att täcka helt.Alltså rinner som fåror på rutan.Hällde idag med kanna utan stril och den blev helt fläckfri.
Men,frågan är om det blir så ekonomiskt.Räcker inte med 10 liter blandad vätska till en bil,så en flaska räcker inte så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.