|
|
|
|---|---|
|
Fick nu inför årsförfallodagen reda på att Folksam höjer min årspremie från 5169 till 6002 kr (528I-83 2500mil/år). Frågade vad det berodde på hos mitt lokala Folksam ombud och fick till svars att det ”tyvärr var en höjning som inte gick att påverka, alla premier går upp”. Snål som man är kollade jag runt lite, Salus Ansvar verkade vara det bästa alternativet 5369 kr/år. Har även en gammal trenolla som jag kollade, Folksam 4656 och Salus 4152. Tänkte att nu får man väl lägga över dessa två på Salus, ~1400 kr mindre om året är ju alltid lite att glädjas över. Ringde nu till Folksam för att säga upp försäkringen, inte mitt lokala ombud utan 020 numret till någonstans i Sverige. Killen jag pratar med frågar varför jag vill säga upp, jag förklarar hur det var. Han ber att få återkomma och kommer tillbaka efter en stund. Ja, säger han, Jag har kollat lite, på 528´n kan du få en årspremie på 4974 kr och på trenollan 4006 kr. Mindre än Salus ansvar alltså och ~200 mindre än Folksam innan deras höjning. Då blev jag så ställd att jag inte kom mig för att fråga hur det hela hänger ihop, men så här i efterhand kommer frågorna smygande. Vad sysslar bolagen med egentligen? Hur stora marginaler har de? Känns som om de blåser oss konsumenter big time så fort de kan!!! Som 21 åring med dessa bilar har man ju ganska saftiga premier men ändå!! Visst har man hört att det är djävulstyg inblandat men att man får till det så här bara för att man vill byta bolag. Sen får man ju helt olika budskap av sitt lokala ombud och det som sitter någonstans i Sverige. Verkar som om man på Folksam har både drömtårta sagosoppa och fantasisås på lunchmatsedeln!!!! Samtidigt har man lagt ner ganska mycket tid på detta bara för att komma tillbaka till noll, eller strax under….. Är alla bolag lika usla borde detta vara något för kartelljägare och konsumentombudsmän att bita i, men det vore väl synd om dem ifall de kom på att de använde våra skattepengar till något vettigt…….. Släng alla bolag i tunnan, Sverker!!!!!!! LTK, kung i Alingsås | |
|
Japp bilförsäkringar är ett sjukt område verkligen...min försäkring har också höjts ganska rejält trots att jag blivit äldre och att bilen är värd mindre och jag bor på samma plats....något för Sverker tycker jag med....tyvärr kommer någon försäkringsgubbe att hänvisa till ökade kostander....frågan är bara vem som ska betala dem.... Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.