|
|
|
|---|---|
|
Hej För ungefär en vecka sedan åkte jag fast i en laserkontroll. Körde 114 på 90-väg och fick 1400kr i böter + 200 för dubbdäck. Jag erkände detta. I förrgår fick jag hem ett brev där det stod att böterna var felaktigt utfärdade (platsen var ej ifylld) och jag ska enligt nån paragraf ha rätt att yttra mig inom 8 dagar. Min fråga är då, finns det chans att jag kan få tillbaka pengarna genom att jag yttrar mig om detta? Tacksam för svar av kunnig / Danne | |
|
Du kan ju försöka, värre lär det ju inte bli... Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Det låter ju som det skulle räcka att du nekar till fortkörningen för då håller ju inte sak. Om du är medlem i t ex Motormännen så kan du nog kontakta deras jurist. Annars så pröva att kontakta dom skickade brevet och be dom förklara dina möjligheter. ___ //Ulf |
|
|
Reglerna för utfärdande av strafföreläggande (eller för den delen rapport till åklagare, om du nekar) är ganska tuffa, i princip ska allt vara helt korrekt för att du ska fällas. I och med att du fått möjlighet att yttra dig, får du en ny chans att göra det alla borde göra vid vägkanten - neka! Det du också kan göra är att begära att få kopior på alla handlingar, det har du rätt till. För laserkontroller ska minst tre papper finnas och vara korrekt ifyllda; förutom rapport/strafföreläggande ska det finnas ett s.k. platsprotokoll, där polisen antecknat all information om mätningen och platsen där den gjordes (bl a ska tid, plats, mätavstånd, hastighet, namn på mätkontrollant och provning av laserinstrument finnas noterade), och det ska finnas ett protokoll för test av laserinstrumentet vid arbetspassets början. Dessutom ska polismannen som mätte ha behörighet på laserinstrumentet, och själva instrumentet ska ha ett protokoll/intyg om att det är testat och godkänt. Har polisen själva upptäckt att inte allt gått rätt till, så är det bara att tacka och ta emot - bestrid strafföreläggandet, och se till att skaffa dig all information så du har bra argument. Chansen är god att du blir frikänd! En del info finns här: >>>> Länk /// Gunnar E. |
|
|
Jag fattar inte varför så många lägger så mycket krut på att smita, och bestrida och tjafsa...... har du kört för fort och erkänt så är det väl bara att stå sitt kast och betala böterna, fallet tycks ju enkelt.............. Mats BMW CS #5847 |
|
kilroy |
Vem är det som har smitit...? Jag måste ha missat någon väsentlig del i tråden...!?Om ett strafföreläggande grundar sig på ett ogiltigt eller felaktigt bevisunderlag finns det normalt sett ingen möjlighet att verkställa domen. Den som då frias från eventuella misstankar smiter inte från sitt straff eftersom man betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats.Detta resonemang gäller oberoende av vad man eventuellt anklagas för. Det har förekommit att dråpmisstänkta blivit friade från misstankar beroende på att det begåtts misstag när det gäller bevismaterialet.Det kan ju tyckas stötande att människor, uppenbart skyldiga till mycket allvarliga brott, går fria p g a formaliafel...samtidigt är det en del av rättssäkerheten.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
gunnare: Mycket bra inlägg det ska jag skriva ut och ha i bilen. mh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.