AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.420

V8:n mullrar för mycket!

Juhas 530i
Så som rubriken antyder har hålet i den mittre pottan nu blivit för stort. Letar därför efter ett (sport)?avgassystem och tänkte på ferrita. Jag bor i Norge och här är det omöjligt att få tag på bra grejer till humana priser, enligt ett stort avgasfirma i Oslo som annars alltid levererar till shyssta priser rullar det typ max 5 st. V8:or i hela landet och "då är det ingen som vågar ligga med sånt". Därför måste delarna beställas från Tyskland och lite efteråt ringde han och sa att systemet från kattarna å bakåt går på 9800 NOK!!! Men eftersom jag ganska ofta har vägarna förbi Göteborg tänkte jag göra bytet där.

Nu skulle jag vilja veta vad ni som kör med ferrita har betalat för kalasen, har fått för mig att det går på fem eller sex lappar? Hela systemet från kattarna å bak alltså.

Mvh Juha
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Sist jag kollade till min så skulle Feritta ta 7500kr till min 540 från kattarna och bakåt.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Förresten Uppsala avgasteknik skulle ta 6500 kr Länk

-Never feel sorry for yourself.-
k2
61
k2olsson
525 touring 03
rakarör 4900 komplett efterkatt
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Juhas 530i; hur gick det med pendlande tomgång se´n på din bil? Har du löst det?
Juhas 530i
Tack för era svar. Lite billigare borde det alltså bli i Sverige.

Propeller:

Nej, tomgången pendlar fortfarande, vilket gör att jag ofta får irriterande motorstopp t ex i långsamma högersvängar. Kan detta vara någonting som drabbar just 93or? Jag tycker att dom flesta här som har haft liknande problem kör just denna årsmodell? Eftersom du lider av samma fel och vi har vidtagit ungefär samma åtgärder för att för att lösa problemet utan att lyckas ( membranet / ventilkåpspackningar / jagat läckor / tomgångsmotorn) måste jag fråga dig om du spännt kamkedjan?

Jag fick för mig att jag läst något inlägg av Mugge där han skriver att en slak kamkedja kan resultera i ojämn tomgång. Vet inte om det stämmer och har ingen aning om kedjans tillstånd i min bil men det skulle kunna vara värt att undersöka. Fast hur gör man det? Knappast lätt att göra själv utan någon större mekvana och utan verktyg? Är inte jättesugen att lämna in bilen på någon verkstad för denna typ av felsökning.

Det som talar emot ovannämnda är det faktum att motorn nästan uteslutande stannar när jag frikopplar, bromsar och styr (till höger!!!) samtidigt. Frikopplingen får motorn att svaja och bromsningen förstärker fenomenet. Och bromsarna använder ju vakuum eller hur? Kanske servon också gör det ? Kan det ändå vara så att vi inte hittat läckan?

Med vänlig hälsning,
Juha

M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
kolla kabeln till "luftspjället" felsökte länge min gamla 245:a med exakt samma problem som din, innan jag hittade felet...
kabeln låg gömd bakom insuget..

kännde mig dum när jag hittade felet hehe
Juhas 530i
Kabeln...hmmm? Kan du förklara lite närmare, är inte helt färdig bilmekaniker, inte än i alla fall! Fast det låter ju intressant och inte alltför dyrt!
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
en tunn vanlig liten sladd med "kontakt" i ena änden som skulle sitta inkopplad i "insugsröret"
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
kan juh bara hoppas att det är samma fel som på mitt hederliga gamla ök.. =)

behövde bara sätta i sladden igen så kom tomgången tillbaka...

Mvh tomas
M-
119
M-tech?
530 e34 - 89
kanske ska tillägga att jag hade den inne i skolan och felsökte den med datorn och det visade ingenting..
Juhas 530i
Skal gå och rycka i varenda kabel.
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Juha för 17!!!!!!!!!!!!!!!!! Kolla nu in "Amethysts" inlägg som heter "Tomgången pendlar "endast vid frikoppling". Mycket talar för att du åxå kan få ett slut på ditt problem! Skriv gärna det i så fall!!!

Daniel
Sw
212
Switte
325i -88
kolla fall bilen tar tjuvluft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.