AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.558

Oljud från Gummilisterna i dörrarna.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster. Jag har ett problem med gummilisterna i dörrarna, de ger ifrån sig oljud vid ojämnt väglag. Jag har en 540 sedan årsm 2002. Som jag alltid gjort på mina tidigare bilar på vinterhalvåret så har jag behandlat listerna med silicon spray. Detta skulle jag INTE gjort enligt Bmw då deras lister inte skall smörjas med något alls.
Vad ska jag göra för att få stopp på oljudet? Finns det något man effektivt kan ta bort silikonet på listerna med? Finns det något man kan behandla dem med för att bli av med oljudet? Det är inte låskistorna som låter för dessa har jag justerat samt smörjt.

Alla svar, tips m.m. är välkommna (håller på att bli knäpp av allt knirkande:)

Vh/ Kermit.
Hej !

Helt ärligt så har jag läst något om att behandla listerna med talk eller potatismjöl. Det går säkert att söka efter det svaret här på forumet.

Lycka till / Manor
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Manor: Det inlägget har jag faktiskt också råkat snubbla över. Problemet är hur jag skall få bort siliconet som redan sitter så fint insmort:(

Vh/ Kermit.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kör på med barnpudret. Efter en perods behandling fer det säkert fått allt silicone att försvinna. Annars är silocone ett helsike att få bort.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Frapp, Manor: Får införskaffa barnpudret och ta hand om min "bebis" :)

Fy f*n för silicon:(

Tack för tipsen.

Vh/ Kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Apotektets eller BMW original för originalb... funkar. :)
Länk

///MVH Hasso
Länk
BMW har ett eget silikonborttagningsmedel samt insmörjningssalva. Har testat och fått nu tyst på min bil.

MVH Dominik
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso, Dominik: Tack för tipsen:) Provade med Barnpuder och en dammsugare samtidigt. Bilen fick lite "pundar varning" invändigt med lite vitt pulver här o där, men det var bara att dammsuga och torka bort. Bilen blev nästan tyst ialla fall men kanske måste jag talka lite mer eller? Är Vaselin bättre? Jag tvättade listerna först med T-röd för att få bort siliconet., är Bmw:s silicon bortagare bättre? Vad ligger Bmw:s produkter på för pris?

Vh/ Kermit.
Siliconborttagningsmedlet betingar det facila priset av 55 enkronor. Insmorningssalvan är ganska dyr - 300:- men otroligt dryg.

MVH Dominik
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Får väl bli siliconbortagningsmedlet om inte barnpudret fixar biffen:). Insmorningssalvan är det den som Hasso visar på bild i sin Länk här ovan eller?

Var inhandlas detta? Hos närmaste auktoriserade Bmw verkstad kanske?

Vh/ kermit.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är väl en smaksak om man använder BMW vaselin eller apotekets :) BMWs är lite tunnare och mera lättapplicerad.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hasso: Är de det gröna Bmw-sticket som du visade på bild som Dominik betalat 300 kr för? I sådana fall måste ju apotekets vaselin vara mer prisvärt:) Går det att applicera på även fast jag pudrat på dörrarna som en tok? Måste jag få bort allt silicon först eller drar pudret ut det på nåt sätt?

Vh/ Kermit.
HK
26
HK
530i -04
Knarr döden:
Efter att ha läst olika förslag angående gummilister så valde jag att prova med SiliconRemover från bmw och talkpuder. Verkade funka ett par dagar innan knarret återigen kom.

Har provat med vaselin men oljudet består.

Efter att ha läst olika förslag som finns ute på olika forums i världen så är det ingen som föreslagit justering av framdörren.

Har forskat lite och kommit fram till detta:

Om framdörren inte stänger som den skall blir listernas tryck fel och det skapar oljud. Trycket av framdörren påverkar också trycket för bakdörren dvs längs gående tryck. Fel dörrtryck i framdörren kan också skapa fel tryk för bakdörren och oljud uppstår i bakdörren men inte framdörren.

Alla har väl hört när man får ljud ur vattenfyllda glas med fingret.
Rätt tryck med fingret på glaskanten och man får ljud. Samma princip verkar gälla för dörrlisterna konstigt nog.

Efter denna lilla forskning så lämnade jag in bilen för justering av vänster framdörr. Hade inget att förlora så att säga vill inte ha en bil med en massa oljud från gummilisterna.

Var rätt så spännd när jag fick tillbakas bilen.
Skulle knarren från vänster sida vara borta?????

Efter att ha åkt 5mil kunde jag konstatera att vänster sida var tyst :-) Ljudet när man stänger dörrarna har också blivit mer bastanta (dova) låter mer ett kassavalv.

OBS! denna lösningen är helt ovetenskaplig men funkar på min bil i alla fall.
Funkar det med talk eller vaselin så använd det :-)
För mig funkar det inte :-(

Bilen skall in till verkstaden igen för justering av höger sida.
Vänster sida är tyst nu och verkar vara en permanentlösning på min bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.