AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.369

Tips för byte av skena till kedjesträckare 318is-93,klarar jag det?

An
3
Anderzon
318is coupe-93
Har rassel från kamkedjan på min 318is-93,har bytt kedjespännare men rasslet kvarstår!Har läst i forumet att man även kan behöva byta skena.Någon som har tips för denna operation?Vad behöver demont.?Måste man tömma både vattnet och oljan?Några specverktyg?Måste man märka upp kedjan eller är det bara att ta bort skenan?Någon chans att kedjan kuggar över?
Är väldigt tacksam för alla tips!

Po
24
Poppe325
318is 16V -90
Är också intresserad av att få reda på vad som måste rivas för att byta skenan!?

Gärna en sprängskiss.

/Pontus
Ma
14
Mad Dog
318is -92
Vattnet måste tappas ut samt ta bort kylaren för att komma åt bättre. Sedan tas hela frontkåpan på motorn bort för att komma åt hela kedjan och skenorna. Efter det måste motorn ställas i "nolläge", för att sedan låsa kammaxlarna med ett specialverktyg. därefter plockas kedjan bort samt skenorna.

Anderzon om du fortfarande har rassel efter kedjespännarbyte,se då till att byta skenor så fort som möjligt. Hade själv detta problem som började med rassel och slutade med omkuggning av kedja.(Som tur var på tomgång och inte på e4:an i 120 km/h.) Rasslet kom från en av skenorna vars bult hade gott av vilket resulterade att den började ligga och vibrera,som till slut gjorde att den lossnade och föll ner mellan kedjan och drevet på vevaxeln och kuggade om :(
Po
24
Poppe325
318is 16V -90
Tackar för svaret!
Om nu problemet skulle ligga i skenorna då, hur byter man dessa enklast?

Jag har en is på "G" men jag fattade ägaren fel, jag trodde det var sträckaren som var dålig.
Men det kröp fram att det var skenan/skenorna, så som sagt hur byter man dessa enklast. Vad heter dom om man ska beställa dessa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.