AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.849

petiga besiktningsmän

Sida 2 av 2
Conan99
Gorjo: Min Volvo gick igenom utan värmeplåtar runt katten.

Conan99
go
145
gorjo
330e -21
Jesperado och Conan99:

tack för era upplysningar!
Paap Reeder
.. på min V12:a är det viktigt att värmeplåtarna sitter där de skall ty annars blir det fel temperatur på lambdorna läste jag mig till i en översikt över M70:ians utveckling.

Har fått tag på en jäkligt bra värmeisolationsduk - aluminiumklädd.

Bara att sprätta isär det rostiga skydden - MIG:a litet här och där - samt trycka dit allt igen.

MVH /// Paap R
go
145
gorjo
330e -21
Paap:

Jo, det finns väl anledningar(förutom att bilen kan bli pyroman) till att det sitter värmeplåtar där.

Tyvärr har jag bara överdelen kvar då den undre har upphört att existera, men jag får väl lösa det på nåt vis tids nog..
Ha
110
Habul
530dA -99
otroligt att det finns folk som väntar på att turbo ska varva ner. Jag skulle ha bytt min bil direkt om jag var tvungen att göra så.

Säkerhet i andra hand
Visst.
Skämt åsido, jag har stött på en del reservelverk med turbodieslar, storleksordning 70-200kW och däromkring. De har automatiskt start osv vid strömavbrott, och i en del fall, men inte alltid, så fanns motorvärmare ständigt inkopplade. De varvade från noll till antingen 1500 eller 3000 varv/min direkt från start och direkt från samma varv till stopp utan mellanlägen. Bra eller inte men så var de konstruerade.

FP
Conan99
Habul: man behöver inte låta en turbo varva ner om man nu inte vill. Den skär inte enbart för det om den är vattenkyld. Det är ju i och för sig ingen nackdel att låta bilen gå ner på tomgång innan man stänger av eftersom det miskar slitaget

Conan99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.