AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.131

Hjälp med högtalare, steg och crossover. 325i -01 E46

To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Tjena,

Nu när skattepengarna har rullat in på bankkontot så är det dags att göra slag i saken och uppgradera ljudet samt installera datorn i bilen.

Det kommer att bli en 7"s touchscreen där radio/ACC sitter original. Ingen headunit utan datorn kommer driva slutsteget via en crossover. Behöver jag tips på en lämplig crossover (För att få L+R från datorn till att bli front L+R, rear L+R, Sub).

Jag har tittat på AudioControl Three.1 (Länk men hittar ingen svensk återförsäljare, har ni någon annan rekommendation?

Som framhögtalare har jag tänkt att köra med DLS R5 och
bak DLS 425 Coaxial 5,25"

Slutsteg DLS REFERENCE RA40 4x50W RMS

Avvaktar med sub tills jag är säker på vad jag vill ha.

Vad jag läst mig till så behövs det anpassnings-detaljer för högtalarna fram, vilka rekommenderar ni? URL?

Behövs det även ramar för bakhögtalarna eller passar dom direkt?

Finns det någon vettig firma som KAN bmw, som kan montera högtalarna åt mig i stockholmsområdet? Kan tänka mig att göra det själv, men som vanligt så är det ju tid som man saknar mest.

Många frågor, men förhoppningsvis kommer det att se ut så här när det är klart.

Länk

Utrustningslista:

Moderkort: VIA EPIA-M 1000 II (1Ghz, 512MB ram)
Skärm: 7" TS Gain
200GB HDD
IBUS Interface (för knapparna på ratten)
USB-GPS
PCMCIA Wifi
Frodoplayer + MapMonkey

Är i princip klar med datorn, skall bara skaffa en låda att ha den i.

Det finns tydligen en svensk distributör av Audio Control. Läs mer i nedanstående tråd och se inlägget av Rutger.

Länk

/RS2
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Ah.. va bra..

Tackar och bockar
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Som en kommentar kan jag säga att slutsteget är super!
Köpte nyligen ett RA50 och jag är mycket nöjd. Intressant att jämföra skillnaden mellan ett billigare (inga namn nämnda) 2x100 RMS steg som jag hade tidigare och ett steg som DLS RA- serien med 50 RMS per kanal. Egentligen ganska ointressant med dessa RMS watt som de flesta marknadsför stegen med... RA steget gav en helt annan "Punch" i framsystemet och ett mjukare ljud... Dessutom försvann alla störningar som jag haft problem med...
Har hört positiva kommentarer från säljare på DLS om R6:an så jag antar att R5:an lirar typ lika bra... Go for it!

Ska du köpa bas från DLS kan jag rekommendera MW12:an...
Är jättenöjd med min...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Robsarve
Via Epia M har ju redan 5.1 utgångar för ljudet, så du behöver inget delningsfilter, bara kör i 4.1-läge.

tycker Erik
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Robsarve,

Jo, den har ju stöd för 4.1/5.1 problemet är ju att det blir surround och inte vanlig stereo/front-back. Jag har iaf inte lyckats få ljudet från vanlig mp3 uppspelning att komma i alla kanaler.

Man skulle behöva en mjukvarumixer för att kunna ställa fader mellan fram och baksystemet. Jag vill ha merparten av ljudet från framsystemet och sen lite utfyllnad från baksystemet.

Har du nå tips så är det välkommet! :)

BlueBeemerBoy: Låter skitbra, känns som om det är rätt prylar att köpa.

Robsarve
Du behöver en mediaspelare som kan ge pro logic II ut. Då får du ljudet som du vill ha (kom ihåg att ställa in ljudkortets centerutgång som "phantom")

Till exempel InterVideo Home Theater™ 2 Gold borde passa bra.

tycker Erik
Robsarve
Annars får du ju med delningsfilter med de flesta förstärkare nuförtiden. Till och med DLS... ;-)

tycker Erik
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Problemet är att jag är lite låst när det gäller mediaspelare. Jag har tänkt att köra med Frodoplayer som använder en egen mediaspelare som ej är utbytningsbar. Eller iofs nu när jag tänkerefter så använder den faktiskt WindowsMediaPlayer, har den stöd för pro logic II?

Pratade med en kille på Soundpressure och han hade även en Crossfire CX23L för 1500Kr (Länk som skulle lösa mitt problem. AudioControl three.1 kostade ~3900Kr.

Jag är inte så hemma på bilstereo som ni kanske märker :)

To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Hmm efter att ha läst bland annat Länk så har jag nog ändrat mig till DLS UP6 som framsystem istället.

R6 är ju för djupa, UP6 passar precis.

Kommer besöka PM-shopen i Solna och se vad dom skall ha för montering.

Robsarve
De på PM är duktiga och har en hel del prylar uppe för lyssning.

Men som sagt DLS steget har ju redan inbyggt delningsfilter.

tycker Erik
Robsarve
Jo förresten. Vi har tagit hem PG ZR kit i 6" nu oxå. Passar alltså rakt in i e46 utan adaptrar.

tycker Erik
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Har pratat med micke på PM nu och dom verkar klart kunniga och seriösa. Beställde högtalare, steg och montering den 20'e, det här blir kul!

Robsarve: Fick det förklarat så att jag förstod det av micke, att det bara är att splitta lågnivån från datorn och sen använda delningsfiltret i steget. Trodde inte att man kunde göra så, för enkelt liksom :)

Det blev iaf UP6, 425 och RA40.

Sen skall jag kika på DLS's 8" aktiva baslåda också. Behöver något som är lätt att plocka i och ur bilen eftersom jag använder bagageutrummet ofta.

Eller rekommenderar ni en vanlig låda och RA50 steget istället?

To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Nu fick jag till downmixning av LFE/Center till front samt ljud även i rear genom att gå in på advanced och klicka i Magic5.1.

Helt suveränt! :)
Robasarve: Låter intressant, men man får väl ändå ha någon slags adapter för att få skruvhålen att matcha? Dörrpanelen har ju bara 3 hål :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.