AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.825

Skillnad 95-/98-oktan i gammal bil?

Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Undar vad ni har för hypoteser angående att tanka "högoktanig" bensin i en äldre bil. Med äldre menar jag en bil som inte har någon "knacksensor" som ställer tändningen efter oktantalet.

Då borde det ju inte bli någon skillnad om man kör på ex. 95 eller 98-oktan?
Eller är jag ute och cyklar...

/Johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det vettigaste är att köra på det av tillverkaren rekommenderade oktantalet utom möjligen om motorn tex har gått riktigt långt och kompressionstrycket har sjunkit markant.

Min 3.0S -72 skall ha 98 oktan enligt BMW men nu efter snart 68.000 mil kör jag på 95 oktan utan problem och jag skulle säkert kunna gå ännu lägre om det fanns sådan bensin att köpa!

Per L
Äldre bilar med högt komp ska ha högoktanig bebsin anars måste man sänka tändningen för att undvika spikningar, min Morfar körde hål i en kolv när han var snål och körde med 95 oktan i sin Amazon Sport...

Min M5 E34 Länk
Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
Men det borde väl inte, rent teoretiskt, bli någon skillnad? Eller har 98-oktan någon annan positiv egenskap som 95-oktan inte har?
Det var värst vad din 3.0 rullat långt - är motorn utbytt/stor renovering genomförd?

/Johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
98 oktan motstår knackningar/spikningar bättre än 95 oktan och måste därför användas när kompressionstrycket är "högt"!
Vad som händer annars är att motorn "spikar" dvs bränslet förbränns inte sakta och försiktigt utan "exploderar" vilket utsätter motorn för höga förbränningstryck och temperaturer som kan smälta ner en kolv väldigt fort!

Det finns två sorters spikningar:
- lågvarvsspikningar som kan höras om man är lyhörd (då är det dags att lätta på gasen)
- högvarvsspikningar som lär vara svåra eller "omöjliga" att höra och därför farligare.

Bilfabriken tester ut vilket oktantal motorn behöver så att du inte behöver bekymra dig åt det. Det är bäst att hålla sig till detta oktantal annars lurar brända kolvar/ventiler i vassen!

Om min 3.0S-motor så är i princip "bara" följande större saker gjorda:
- vid 20.000 mil började ett vevstakslager knacka litet (slarv från förra ägaren). Resulterade i nya lager, kolvringar och packningar
- kamaxel, vipparmar och vipparmsaxlar bytta två gånger. Kamaxeln är dålig igen och har varit det i 15.000 mil men funkar fortfarande utan problem
- vid 43000 mil körde jag medvetet 1,5 mil utan kylarvatten. Det tålde inte toppen. Toppen är alltså bytt!
- några tusen mil senare skar oljepumpen. Ny oljepump alltså!
- någonstans vid drygt 50.000 mil gav jag upp med förgasarna och monterade in ett insprutningssystem från en 528i -77. Sedan har jag inte behövt bekymra mig åt bränslesystemet. Mycket bättre går motorn också!

Motorn går fortfarande jättebra men är förstås litet slö! Om man kör vettigt så drar den inte mycket olja och bensin men ligger man och blåser eller drar tungt släp så märks det tydligt att den är rätt sliten. Planen är att byta den efter 70.000 mil.

Per L
Min svågers m20 går sämre och drar mer soppa med 95 oktan. Den skall ha 98 enl boken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.