AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
977

Skakning på ettan

sp
35
speed_
325i -93
530 -02
Hej. jag har problem i min bil. När jag gasar i botten på 1an, Dunkar å skakar (som något slår under ifrån bilen) och kommer ett ljud under i från bilen eller från växel lådan... När jag gasar i botten på 2an och 3an litte skakningar men, inte nåt ljud, från bilen!!
Är det något farligt?

Bobo
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Låter som stödlagret till kardanaxeln är slut.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sp
35
speed_
325i -93
530 -02
Vet du hur mycket koster o byta den?
Är det farligt o köra så?
mvh

Bobo
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
borde väl kunna vara hardyskivan oxå? tror polaren hade samma prob på hans 325a och ett byte av den hjälpte.

Hej det där kan jag känna av ibland när jag skall ut i en korsning och jag har trott att det har varit kopplingen som huggit men det kanske bara är stödlagret eftersom jag upplever inte att bilen slirar på kopplingen??????? vad tror ni?.....har även känt det då jag backat in på min garageplats....

Bimmer
hardyskivan kostar till en 320 555:- på mekonomen och stödlagret till samma bil 225:- och stödlagerhålaren till samma 251:-

Bimmer
stödlagret och stödlagehållaren var det samma pris på och hardyskivan 588:- till 325an

Bimmer
sp
35
speed_
325i -93
530 -02
Tack Bimmer

Bobo
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kontrollera också att växellådan sitter som den ska...dvs inte rent utav har lossnat en smula från fästena under...

Mvh Janne.
Hej JanneT borde man inte märka det på växelspaken om det vore så .. tycker det borde märkas.. men visst inget att förringa

Bimmer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bimmer67>>>Jag hade liknande symptom som "speed_" skriver om...Det var bl.a. defekta växellådsfästen som var orsaken till mitt problem då.
Pga att dem var "av" så havererade resten av drivlinan också till slut...Bytte bl.a. också svängningsdämparen till hardyn+bakre delen av kardanaxeln(pga glapp knut där).

Så under bilen och undersök "allt" är mitt tips nu..

Mvh Janne.

JanneT ok skall göra det har länge fundersat på att byta stödlager m.m hardy skivan vad har den för fuktion??? har ingen verkstadsbok så jag har inte läst nåt om den sen säger du nåt om svängningsdämparen är det samma som stödagerhållaren?och sedan då du hade dessa problem märktes det inget alls på växelspaken ??

Bimmer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Funktionen på Hardyskivan är att vara en "ryckutjämnare" kan man väl säga.Det jag kallar för "svängningsdämpare" är en stålring som sitter ihop men hardyskivan(dåligt förklarat kanske?)

Nix,växelspaken var i sitt läge som den skulle...Men vibrationer i främst låga farter med lite belastning på driven s.a.s.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan nämna att den "stålringen/passbiten" kostade mera än själva hardyskivan..

Mvh Janne.
Hmmm ja men tack för dina goda råd jag skall kolla upp det så fort jag har möjlighet att lyfta upp den .. det där låter som om det kan bli en otäck historia... då får jag kolla så att lådan sitter fast i fästena och om det inte är den så kan ju hardyskivan vara boven + stödlagren o hållaren kanske

Bimmer
För jag upplever inte det som om kopplingen slirar alls utan det är ju detta konstiga ryckandet

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.