AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
994

Kondensor fläkt går hela tiden?

Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Jo så här ligger det till har haft bilen inne för kondensor byte samt byte av den extremt kvalitativa kondensorfläkten :( Men om jag inte minns fel så skall väl kondensorfläkten gå hela tiden? Enligt BMW så skall det det men jag tänkte ju höra efter med det riktiga proffsen på detta FORUM ;)

B M W
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
JA nu såg att i all stress jag skrivit att den skall gå hela tiden men jag menade ju att DEN SKALL VÄL INTE GÅ HELA TIDEN?

B M W
Hasso har tvärkoll på detta.
Men på min förra E46 328 -98 gick kondensorfläkten lugnt och försiktigt så fort kliman var aktiverad.
Sen justerade den vartal efter behov.
De finns 2 parametrar som styr den, trycket från Klimasystemet samt en tempgivare till kylarvattnet.

I mitt fall så pajade tempgivaren och gav ett orimligt högt värde, vilket fick kondensorfläkten till att gå på maxvarv konstant. Småjobbigt sådär. :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
VEm är denna eller rättare sagt vad är detta för en levande legend jag trodde sådana inte existerade now a days? :)
(kan Hasso jämföras med en legend som Zorro?) ;)
Tack det var ju det jag trodde men du säger den regleras i varvtal? Ja det skall kollas asap TACK.

B M W
Hasso är faktiskt mer än en myt :)
Han finns här Länk

Jag vet inte vad det är för årsmodell på din e39:a men på tidiga e39or styrdes kondensorfläkten i 3-4 fasta lägen/varvtal.

Senare blev det steglös reglering som jag förstått det.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Fram till runt -98 styrs fläkten i två steg, därefter steglös styrning med självtest vid varje kallstart. Fläkten startar annars först på halvfart när kondensortryck eller kylvätsketemp gär över en viss nivå. Vid ev. ytterliggare höjning går fullfartsläget in.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.