AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.223

fälgen sabbad: vem har ansvaret?

Lite oförsiktigt körde jag på en potthole i asfalten som ”råkade” sitta mitt på körbanan. Den var stort och djupt, säkert 10cm djupt och jag kom körande i 70-80 knyck. Framfälgen är inte längre rund…det blev vibrationer i ratten och efter ballansering är det fortfarande –5 gram ( plus att hjulet är visuellt skadad. Dessutom blev det ju så klart framvagns justering. Allt detta kostar ju en hel del. Även däcket måste ju byttas på orund hjul och då måste man byta både däck ju.
Kostnaden blir då:
Lagning av fälg hos intera:
Riktning – 750
Lackning av fälg –950
Framvagns inställning 1000
2 däck 4000

Kan man kräva tillbaka detta på nåt sätt ? Hur går man till väga? Är det kommunen eller VV som har ansvaret?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kontakta vägverket och klaga..

__
///M som i Mugge.
finns det nån avdelning som man vänder sig till: står inget på deras hemsida?. IOch hjälper det att kontakta dem?
Beror på vem som är väghållare. Ibland är det kommunen, om inte så som tidigare nämnts, vägverket.
Kommunen har ansvaret för vägarna i tätorten och vv vägarna utanför, ring kommunen och kolla om dom ansvarar för vägen, om inte ring vv.
Fick 2 st hjul orunda i Karlstad förra sommren och kontaktade då ansvarig på kommunen, han åkte ut till gatan det hände en timma efter min anmälan ringde han tillbaks och bad mig skicka in en skriftlig anmälan med beskrivning på händelsen, för det var ej uppmärkt av dom och solklart deras fel, bifogade också ett kvitto på riktning av fälgar.
Pengarna fanns på mitt konto mindre än en månad efter.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde för några år sedan över ett farhinder där vägbanan på ena sidan ej var färdigställd vilket gjorde att "höjdskillnaden" blev lite för stor för min 328:a. Bil skrapade i och någon plastkåpa under bilen blev skadad. Ringde gatukontoret i Lund och dom bad mig komma in med bilen för kontroll. Dom hissade upp den, konstaterade skadan och sa att jag kunde köra till valfri BMW-verkstad för att få det fixat och faktura till Lunds kommun. Allting löste sig smidigt bortsett från det vanliga krånglet med att lämna och hämta bil på verkstad.

___
//Ulf
Bl
46
Bluesman
Z3 1,8 -97
Av erfarenhet så är svaret i alla fall i Södertälje kommun att man skall anpassa hastigheten efter hur vägen ser ut så man hinner väja undan eventuella kratrar.
Inte så konstigt i denna stad som är potthålens rike och är vida känt för att ha Sveriges absolut sämsta vägar.
Hoppas du har bättre lycka med ersättning än vad jag hade här i alla fall.

Mvh

Bluesman
Z3c 4 ever!

Jag har råket ut för samma sak, ska få svar i nästa veck om ersättning. Min är helt skev. Vid fråa kan du maila mig. jag återkommer om svar.

"Snabbt ska de gå,, annars får de´va"
Nu har jag kollat att ansvaret för gatan är kommunens. Men för att det ska inte vara för enkelt så är det utlagd på entreprenad till VV. Typisktkt. Dem kommer säkert bolla mig mellan varandra i veckor....
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Finns anmälans möjligheter på www.vv.se.

Mvh
PG
Nu har jag skrivit till gatukontoret, väntar på deras svar. Hänvisar dem mig till vv blir jag rätt lack.
Råkade ut för smma sak förra året. Slog sönder alla fyra fälgarna i ett hål i vägen. Kommunen var ansvariga. De betalade min självrisk till mitt försäkringsbolag. Tog flera månader och mycket bråk innan jag fick rätt i ärendet. Stå på dig!
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Skadeanmälansblankett finnes på www.vv.se

Har själv nyligen skickat in en dylik.
Beklagar verkligen missödet. Det är en skam att vägarna ser ut som de gör, speciellt med allt tjat om att man vill få bort SUVs!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.