|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW-yoda: de beror på vad du ahr för bil, min M3 E30 har 10,5:1 i kompression.... vilket betyder att 95 oktanig sopap har svårt å "palla trycket"... den "exploderar" helt enkelt lite för tidigt för att få en perfekt gång.. manualen: minst 95 oktan, rekommenderat 98 oktan. så visst finns det produktiosnbilar som vill ha 98 oktan... /Jonas |
|
|
Jag upplever att min bil får bättre bottendrag och drar jämnare med 98 Oktan. Om det är inbillning eller inte spelar väl ingen roll, Jag känner ju att den går bättre ;o) /Thomas |
|
|
Rappsolja é bra annars :P |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tankade igår på JET den enda gröna var 95. 96 och 98 var röd körklar bensin med blytillsatts. Inget annat fanns att tillgå. 95 grön=8,63 i Örebro MVH Hasso |
|
tankar 95-grön på jet,har provat med grön 98 men aldrig märkt skillnad mellan dem bilen går lika bra med vilket som. |
|
|
MM Menar du att du kör 95 oktan i M3:an. På min sitter det ett "klistermärke" vid soppamätarn där det står 98 oktan. Lär ju finnas en anledning till det. |
|
|
Här finns mera "oktansnack"! Länk Länk Länk |
|
| Min bil verkar inte bry sig om att det inte är effekt skillnad på 98 och 95. När jag lånade ut bilen till en kompis så tankade han av misstag 95 och jag kan bara säga att bilen gick som en påsenötter...Man märkte direkt att det var något skummt, kändes som om handbromsen var i dragen. vid nästa tankning hällde jag i 98 och den gick som den skulle igen. Min teori är att tändningen ställs om för respektive oktantal. | |
|
Din gamla -85:a gick som en påse nötter?!? Gör den inte alltid det. Om du tror att bilen ställer om sig beroende på vad man tankar för soppa så är du inte klok! Men jag antar att du menar att bilarna är ställda i för väg. De är de också. Men inte för varken 95 eller 98 oktan utan lägre. Det beror på att bilen skall säljas på marknader över hela världen. Med andra ord så får inte bilen börja spika ens på 92 oktanig soppa i Ryssland. Det är det man ändrar om man lämnar in bilen för "e-proms trim". De optimerar bilen för den tex svenska bensinen och förhållanden. Vi har ju aldrig -30° eller +50° i detta land. Men bilen är gjord för att klara hela detta spann av temperaturer samt andra variabla parameterar. Man optimerar bilen helt enkelt. Där dog hela denna diskussionen |
|
|
Ett tips "MM":Tanka 98 oktan!!!Din M3 ska ha det och inget annat! Mvh Ricke |
|
Moller |
Grön 98 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.