|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag undrar om jag kan köra på röd 98 oktanig bensin i min -93:ans 320Ci Vanos eller tar Catten stryk? Eller ska jag hålla mig till sur 95okt? /Johan | |
netsix |
98 grön skall du ha. 98 röd finns inte längre. /netsix |
|
så även på Jet är det grön 98 Även fast dom har dom gamla röda "slangarna" |
|
|
absolut inte "röd" bensin i en bil med katalysator... men tanka gärna "grön" 98 oktanig soppa... de gör jag! /Jonas |
|
netsix |
Knapparna som man väljer oktan med är säkert gröna. Men dom har säkert sparat in lite pengar på att inte byta slangar kan jag tänka mig. Tankar aldrig hos jet så jag vet inte riktigt hur det ser ut där. /netsix |
|
jet hat fortfarande "röd" bensin... eftersom dom inte har möjlighet att sälja bly-tillsatser... obemanade stationer. /Jonas |
|
netsix |
Hhmmm, det var konstigt. Men du skall GRÖN 98, absolut inte "röd 98" som azkikr säger. /netsix |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jet har körklar bensin med tillsatsmedel vad jag förstår det står nått sånt på pumparna åtminstone i Örebro.Så då måste det väl vara "röd 98" och icke lämpligt för katalysatorbilar. Har tankat på Jet det senaste året tröttnat på alla rabatter utan tar den i Pumpen direkt.Alltid 20 öre billigare än Ok Micro.Och minst 40 öre vid vanlig pump MVH Hasso |
BMW-Yoda |
Det går väl inte att tanka fel. Du har väl lilla öppningen till tanken som alla bilar efter 88. Då går det ju bara att tanka från grön slang. Du kommer aldrig att känna skillnad mellan 98/95 i alla fall. BMW-Yoda |
fradric |
Visst fan kan man känna skillnad!!!!!!!!! |
| Och vad känner du för skillnad, fradric? Högre oktan kan vara bra för trimmade motorer pga mindre risk för knackning. Känner du skillnad är det nog psykologiskt. | |
netsix |
Självklart ger det en viss effektökning med högre oktantal, kanske inte en kännbar men lite gör det iaf. Tror inte "trimkillarna" kör med ett högre oktantal endast för att minimera knackningarna. Högre oktantal=bättre förbränning. /netsix |
|
Nja, högre oktantal betyder i sig BARA att besinen klarar högre kompression utan att självantända alltså knacka. Däremot kan så kallad racing bensin(102 oktan eller liknande) innehålla andra tillsatser men det vet jag inget om. Men oktantalet t.ex. 98 oktan betyder bara att bensinen har samma knack egenskaper som 98% isooktan och 2%heptan. Dessa ämnen är använda som referens. Bensinen innehåller inte de ämnena i den fördelningen men har alltså samma knack egenskaper. |
|
|
Några åsikter från mig i ämnet. För det första tankar jag ALDRIG längre på JET. Eftersom dom köper in bensin där det är som billigast kan dom ibland ha "Statoilbensin", "Shellbensin" och ibland bensin av riktigt dålig kvalitet. Detta har jag själv fått bekräftat av en som jobbar på JET. Jag har själv gjort ett test när jag körde på JET-soppa. Jag hade då en genomsnittligt högre bensiförbrukning än när jag regelbundet tankade på Statoil. Det diffade på 0,1-0,5 dl/mil, och jag upplevde att bilen "hackade" mer. Vad det handlade om i denna tråden var ju 95 eller 98, så tycker jag att min bil går betydligt bättre på 98. Bensinförbrukningen är något (0,2dl/mil) mindre med 98. Detta om detta... Ozz |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Verkringsgraden är högre på 98 än 95 bilen kan gå något bättre och dra mindre bensin, men skillnad är inte större än att det motsvarar prisskillnaden. dvs kan gå på ett ut. Min bil går klockrent på Jet aldrig märkt någon skillnad på den och annan bensin. Jet ägs av ett amerikanskt oljebolag Concon med egen distrubition, enligt de uppgifter som jag fått av dom. Moppen gick alltid bäst på Koppartrans MVH Hasso |
|
Hasso>>> så du säger att jag kan köra på jet´s 98okt bensin?? King of the road |
|
|
Fasiken pojkar! snart dax å tanka.. Kan jag köra på Jet´s 98okt bensin (JAg har tyvärr jet-kort) därför tankar jag där King of the road |
|
netsix |
INTE röd 98 Men grön 98 Har dom inte det får du ta grön 95 /netsix |
|
Wizzard, vill du tanka 98 får du åka till någon annan. Jet har inte 98-oktanig för DIN bil. Mvh Anders S. |
|
BMW-Yoda |
Ang. känna skillnad mellan 95/98, så kan jag garantera dig att man inte känner någon skillnad på produktionsvagnar. Inte ens M-5. Den som säger nåt annat inbillar sig. BMW-Yoda |
|
jet har både röd å grön 98... å du ska ha grön! det går desutom inet å tanka "röd" bensin i en bil med katalysator för "bensinkranen" till röd bensin är för stor för tanköppningeni en katalysator bil. däremot blev ja nu tveksam om å tanka på jet... shell ska väl ha "bäst" bensin i halv vettiga test jag läst... /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.