|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte min 740iA '99 för en dryg månad sedan. Någon vecka efter köpet plingade checkkontrollen: "Check Coolant Level". Kontrollerade och visst, nivån var lite låg. Hällde i kylarvätska (Volvo Original - förlåt, det var det som fanns hemma) och allt var väl. Nu idag varnade den igen, och när jag kollar så är nivån låg. Inte våldsamt låg, det gick knappt i en deciliter innan stickan stod på MAX igen kändes det som. Nu varnar inte CC:n längre, men jag blev orolig. Ska bilen "dricka" så mycket kylarvätska? Antagligen inte. Märker dock inte att motortemperaturen är högre än vanligt. Vad kan vara fel? Bilen går i övrigt klanderfritt, men det hörs ett pysljud när motorn är igång som ju skulle kunna ha något med saken att göra (har tidigare postat om det här men ingen kunde riktigt säga vad det kunde vara orsakat av). | |
|
Lägg en ren skiva under motorn för att upptäcka ev läckage. -Never feel sorry for yourself.- |
|
| Lade en pappskiva modell större under motorn, startade och lät den gå en stund. Kollade sedan skivan, inte en droppe. Låter den ligga under natten så får vi se. Skruvade också upp locket till kylarvattentanken, det pös en del trots att motorn bara varit på några minuter. Såg heller inte att stickan hade rört sig märkbart från "MAX"-läget. | |
| Kollade skivan idag och kan konstatera att nånting droppar. Dock väääldigt lite, hade en fläck stor som en 50-öring ungefär. Fläcken var torr när jag kom ut, så kunde inte kolla om det var kylarvätska eller något annat. Kan det vara något så enkelt som en slangspricka, en otät klämma eller dylikt? Jag har tyvärr inte möjlighet att lyfta upp hela bilen och kolla... Vad kan det kosta att få bilen felsökt på verkstad? Även om det är ett fel som inte gör större skada än att jag måste fylla på 1 dl kylarvätska varje månad så vill jag ju att min bil ska vara i toppskick... | |
|
Jag hade samma symptom, det var en slang som läckte lite. I mitt fall förångades varenda droppe mot grenröret... lyssna/lukta (glykol-bastu) efter sådant kanske? Sen hade jag även problem att få nivån att ligga rätt även efter att jag bytt slangen, detta berodde på att det är otroligt svårt att få till luftningen perfekt. Nu har dock nivån legat perfekt i åtskilliga månader. |
|
|
Jag tror kraftigt på läckande-slang-teorin, slog mig just att bilen ju hade stått i bilhall en LÄNGRE stund (~1 år) när jag köpte den. Naturligtvis har slangfan torkat och spruckit nu när den återigen utsätts för hård och regelbunden användning. Någon som kan gissa sig till vad dylik slang kan kosta att byta? Vad fick du betala Johan_S, eller gjorde du det själv? |
|
| Då var en servicetid bokad .. låt hoppas att det inte blir för dyrt :| | |
|
Jag la mig under (och över) bilen med ficklampa och speglar, och kunde visuellt lokalisera den trasiga slangen. Tror den kostade ett par hundra, bytte den själv, var enkelt. Ibland är det nog inte så lätt att hitta läckan, men en verkstad borde väl kunna sätta systemet under rejält tryck och därefter hitta läckaget. Antar att kylarvattnet, oljan, och avgaserna ser/luktar normala ut för dig? |
|
|
Jag var hos JWR och de konstaterade att systemet inte verkade läcka särskilt under tryck. Visst tryckfall konstaterades men enligt mekanikern var detta normalt. Däremot konstaterades spricka i locket till kylaren. Tuffade således hem med nytt lock och utgick ifrån att problemet därmed var löst, men icke! Kanske höll sig läckan dold tidigare när locket inte slöt helt tätt, men nu har den definitivt visat sig. Får en ganska synbar pöl under bilen, och man kan se vätskan i en springa när man tittar in under bilen. Tror mig också ha hittat den läckande slangen: på vänster sida av kylaren (från förarens perspektiv) sitter en gummipryl ur vilken det sticker två rör. En av dessa (tror det är den nedre) är helt geggig, den andra är ren. Lyser jag ner med ficklampan kan jag se vätska på "golvet" till vänster om motorn (återigen från förarens perspektiv) precis under där denna slang går ned. Törs inte riktigt reparera detta själv, men kan väl inte vara särskilt dyrt att åka till JWR igen, nu när felet är så tydligt behöver de ju inte ägna en halvtimme åt diagnostik .. eller? |
|
| Hejsan... Kolla locket till termostaten, mitt lock var av plast och det läckte pga. små-små sprickor i det. | |
| Locket till termostaten? Var sitter det? Om du menar locket där man fyller på kylarvätska så har jag redan bytt det, eftersom JWR fann att det var sprucket. | |
| Någon som vet om JWR har stängt för sommaren? Ingen svarar på deras telefonnummer. Finns det några andra duktiga BMW-verkstäder i Stockholmsområdet (gärna norrort) som inte kostar skjortan, eller måste jag lämna in bilen på BMW i Danderyd? :( | |
Paap Reeder |
... prova med Borgs Bil i Vby. 08- 445 88 60 Dom brukar kunna göra "emergency"-jobb .... om du kan vara litet flexibel med inlämningstiden. MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns nog ingen bättre BMW mek i 08 än Per Larsson- Bil o Motorteknik i Huddinge . Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tack så mycket! Borgs Bil verkar ligga närmast mig, 15 km bilvägen enligt Gula Sidorna. Per Larsson och JWR ligger båda tre mil bort ... aningen långt att åka. Känner någon till en bra verkstad nära Danderyd, förutom BMW:s egna? |
|
| Borgs Bil hade inte tid inom den här månaden. JWR svarar fortfarande inte i telefon. Får kanske ringa Per Larsson då... lustigt nog damp det ner ett glatt brev från BMW i lådan idag som sa att jag skulle komma till dem för service. Kanske är värt att prova... eller är det bara folk med för mycket pengar som servar sin BMW hos BMW? | |
| Nu ska jag över till Per Larsson ikväll med bilen. Pratade med honom i telefon, när jag hade förklarat problemet sa han att det lät som om kylaren kanske måste bytas. Aaaargh! Låt hoppas att det bara är en sprucken slang... Annars blir jag ledsen, på riktigt. :( | |
| Hejsan igen.... Termostatlocket sitter precis under kylarfläkten, tag en spegel och ficklampa så ser du nog om det är blött där. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostatlocket är förmodligen av metall från -99 M62TU då snabbanslutningar/konor infördes istället för slangklammor. Åtminstone på min 540. ///MVH Hasso Länk |
| Det var inte termostatlocket utan en sprucken slang, som väntat. Gick på 1500 spänn, kunde hämta bilen i morse. Slutet gott... | |
|
Det låter ju inte direkt billigt med 1500 sek för en slang? Ibland är det de mest osannolika delarna som kostar multum, man förstår inte det där riktigt. (Jmfr casterstaget som kostar runt 1300, den är i alla fall av metall!) /Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.