|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Utan spärr bör väl nya E60 M5/M6 göra över 300 ärliga?! Sen gör åtminstonde Alpina B12 coupe 6.0 över 300, men det e klart ingen BMW;-) Sjöberg |
|
|
Nockenwelle, bjoerck m.fl. Antar att ni kör fort rätt ofta. För visst är det så att man måste vänja sig vid höga farter för att behärska dem. Eller har ni drabbats av ngn form av kronisk fartblindhet? /A |
|
|
Menade ju givetvis 5.7 coupe... Sjöberg |
|
|
Sigdarve: Visst är det en vanesak. Jag har aldrig varit rädd för höga farter. Däremot är jag medveten om riskerna. Jag antar att farträdsla ger samma sympton som höjdrädsla, flygrädsla eller annan skräck. Enda sättet att övervinna sina rädslor är att utsätta sig för dem. Chrillos: Du har min välsignelse. :-) |
|
|
220km/h på vinterväg med lätt snörök. Hadde polisen efter mig en julafton för 4 år sedan. Som tur var körde jag en A6 2,7 quattro. Då var det svettit under armarna. mh |
|
|
Hastigheter över ärliga 250+ är fortfarande sällsynt på serietillverkade bilar med tanke på det enorma luftmotsåndet. Kör hellre gokart ;-) |
|
|
Så sant så finns nog en anledning till att F1 bilar inte har en stor front. mh |
|
|
Kan man inte kalibrera sin mätare nånstans? Känns lite riskabelt att blåsa förbi vägverkets mätartrailer mitt i natten i 200 blås. Dom står dessutom där det är viktigt att hålla hastigheten... Keep your distance! |
|
|
Clubsport, en bra GPS är ett väldigt exakt instrument för att kolla verklig fart. Själv har jag en Palm handdator med GPS-mottagare och MapSonic programvara, inte den bästa Navi som finns men farten visar den exakt! F.ö. vet jag att jag vågar köra 300, men jäklar vad smal, krokig och ojämn en fin motorväg blir i dom farterna..... och ja, det är en jäkla adrenalinkick - och ja, man vänjer sig ganska snart vid höga farter om man 'övar' ibland! /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Då ska jag prova det, kusinen har en bärbara gps. Det är ju adrenalinkicken som gör att man vill prova ibland mitt i natten att toppa bilen. speciellt med sportfjädringen så känns varje ojämnhet. Det ökar ju också spänningen. Keep your distance! |
|
|
Har kört 272 mätarfart med en Audi A8 och det var helt odramatiskt. Så med en E39 eller kanske sjuserie så tror jag det skulle gå fint att spräcka 300. Har även kört 273 verklig fart på en Yamaha R1 och då jävlar kändes det! Huvva! Bilen: Länk |
|
|
Nu har jag inte kört någon av bilarna, men att en 997 Carrera skulle vara med optimerad för att köras i 300 km/h än en M5 E60 eller M6 E63 köper jag inte alls. Åtskilliga gånger har jag läst om hur oroliga Porsche (förvisso 996) är i höga hastigheter, vilket ter sig väldigt logiskt med tanke på att de har motorn på fel ställe=för lite vikt över framaxeln. Så sorry, Mathias, här får du allt komma med fler argument för dina rullande handikapptoaletter :DDD Mvh, Kalle |
|
kilroy |
Någon kroniskt fartblindhet tror jag inte existerar...men ju oftare man höghastighetskör desto lättare och snabbare sker anpassningen.Anpassningen minskar inte riskerna på något sätt, den är, som namnet säger, en fysiologisk anpassning av bl a ljud-, syn- och nervintryck som uppstår vida höga hastigheter.Jag är nog böjd att hålla med Kalle när det gäller Porsche. Porsche är en imponerande sportmaskin...men att Porsche rent generellt skulle vara bättre i extrema hastigheter som 300 km/tim kan jag inte hitta något belägg för...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
För Andy Green som innehar det inofficiella världrekordet på 1222 km/h måste 300 kännas rätt sakta.Ni har väl kollat på Discovery Channel? /A |
|
|
Tror dock en sån kärra blir svår att få igenom besiktingen... Sjöberg |
|
|
Tycker det känns rätt onödigt att köra så himla snabbt. Har kört 200 som mest med min 525:a och det räcker mer än väl håller mig hellre i trakterna 120-150. En gång BMW alltid BMW. Min bil. Länk |
|
|
Nej - jag törs inte köra 300 km/h, inte ens 200, i synnerhet inte på allmän väg och i en gatbil utan bur, HANS och annan utrustning trots att jag åker E38. Sk!ter det sig i 200+ lär det vara kört om man inte har supertur och jag trivs alldeles för bra med livet för det. Kalla mig fegis om ni vill... Däremot om andra väljer att köra i hög fart men visar hänsyn när de gör det har jag inga invändningar. Men för mig är G-krafter i alla riktningar mycket roligare än hög fart rakt fram. Hög toppfart kan man köpa men att uppskatta och hantera G-krafter är något annat. :) Mvh Björn |
|
| Helt rätt Björn | |
|
Skulle vilja bromsa max från 300 till 0km/h och sen springa ut och filma när bilen brinner upp. mvh |
|
|
Håller med flera av er som skrivit tidigare här. Så självklart skulle jag vilja köra där runt 300km/h om det var rätt förutsättningar. Jag älskar höga farter, ger nån sorts harmoni i kroppen. Äkta njutning helt enkelt. Ta er en titt: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.