AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.663

Törs ni köra i 300 km/h?

Sida 2 av 4
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Självklart ja, ser ingen större fara i det om det görs på rätt plats. Sannolikheten att jag skall köra en bil kapabel till denna fart på en plats där inte trafiksituationen gör detta olämpligt, är emellertid låg eftersom jag inte gör några aktiva försök att komma dithän. Tyvärr är det också ganska ovanligt med en Autobahn-sträcka som är tillräckligt glest trafikerad.
BmwMutte
why not?
Har kört 250 i lite olika BMW:ar har svårt att tänka mig att 50 till skulle vara svårt. Gäller bara att ha en bra väg att åka på.

Keep your distance!
Körde min Jagga i 250. Ingen dramatik alls. Lätt tillbakalutad med skön hissmusik i stereon och ACC:n på svala 19 grader funderade jag på om jag stängde av kaffebryggaren eller ej. Det var väl det mest dramatiska.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Iaf jag upplever dessa 50 km/h mellan 250-300 som mkt jobbiga...det händer någonting vid c 280 km/h (riktig fart) hos mig, ögat/hjärnan hinner inte med längre = tunnelseende.
Den mänskliga fysionomin har ju nämnts innan, och våra ögon & hjärnor är ju skapta ungefär likartade (nåja), så...
Har åkt på 2 hjul någonstans kring 240 - 250, hade dragit rätt bil på rätt väg till 300 utan att blinka.

Fredrik M
Som jag förstått det så är Bmw inga direkta högfartsbilar.
Porsche byggs för att köras i 300. Det gör ingen Bmw vad jag vet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har kört en bit över 300 ärliga på två hjul och jag skulle göra det igen om omständigheterna var rätt. Det är en jäkla kick om man gillar prestanda.

Flåklypa
wendtan,

Nya M5 och M6 är goda för över 300 km/h. Alpina B7 gör 311 km/h, B5 är nog inte slångsammare. Det får du inte upp en Boxster i :D

Mvh,
Kalle
Kalle: Att något "är god för" som du beskriver det säger inte att de har särskilt goda egenskaper just där.

Jag tycker mig läsa lite då och då om motorjournalister som tycker Bmws högfarts egenskaper är lite vingliga.

Porsche (boxstern undantagen som för övrigt är en posörbil :) Är testad och byggd för att framföras i dessa farter. De är varken m5 eller M6. Alpinan möjligtvis.

Att man sen måste bo i tyskland för att överhuvudtaget tänka 300 km/h är en helt annan femma.

Länk
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Hoppas ni kör med däck som "tål" hastigheter över 250 kmh?
Ett däck-haveri i dom hastigheterna upplever man bara en
gång i livet.
kilroy
Jag tycker definitivt att BMW´s exklusivare modeller är byggda för höghastighetskörning. Att Porsche generellt skulle vara byggda för 300 låter märkligt med tanke på att det är relativt få Porschemodeller som gör 300 överhuvudtaget...eller?Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Låt säga att det inte fanns några hastighetsbegränsningar i Sverige. Skulle man då kunna hitta en väg som man skulle kunna köra i 300 på? Det finns ju en del flygplansrakor runtom i landet.
/A
Kilroy: Grundmodellen(Carrera) av 997 gör 285 km/h. sen stiger det uppåt med motoralternativen.

Länk
Sigdarve:

När jag var i närheten av 300 strecket(850csi) så var det i Sverige så ja det finns vägar i Sv som man bör klara detta.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Skulle inte ha något emot en ärlig 300-repa i låt säga en M3 eller M5, däremot skulle det nog kännas direkt livsfarligt i min 328 trots att den är rätt ok i mätarfart 240 även om det inte är spikrakt. Har inte kört fortare än just 240 mätarfart med fyra hjul, på två hjul har jag kört dryga 300 på mätaren vilket ger runt 270 blås i verklig fart. Kör man hoj så är 170-180 behaglig marschfart på motorvägen och det är mycket mer odramatiskt än i en bil med tanke på att hojen (iallafall min) är byggd för maximal prestanda och väghållning utan att behöva kompromissa speciellt mycket. dessutom tar man ingen plats på vägen så farten upplevs inte lika hög.

Min bil: Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Har varit och nosat på 300-strecket (270 såg jag på mätaren, 285 km/h enligt medpassageraren) i en B10 BiTurbo, och skulle absolut testa igen om omständigheterna tillåter detta. Kändes helt odramatiskt, dock kände man att det gick fort efter 250 km/h.
Ch
44
Chrillos
M535i -87
Bjoerck:

Jag måste passa på att fråga om det går bra att använda
ditt uttalande nedan som signatur? =)

"Både sex och fortkörning kan ge ett dåligt samvete efteråt också. Även om det kändes rätt då det gjordes... :-)"
Paap Reeder
... är inte heller ngn egentlig fortåkare men när jag åker väldigt tidigt på morgnarna på E 18 ... och ser att det ät tomt ett par km framåt ....så brukar jag i ensamheten "köra ett dopp i grytan" på rakorna efter Bålsta.

Mest för att snabbt kolla upp så allt står väl till med M70:ian.

Måste säga att V12:an går för jädra stadigt. Kanske ett litet spånigt uttalande men inte tycker jag att det skiljer så mycket i mätarfart mellan 200 och till varvstoppet.

På rakorna efter Bålsta så ser man minst 2-3 km framåt samt över fälten har man koll på om ngn brunstig älg står och trycker in hornen i staketet och vill passera E 18 samtidigt som varvstoppet griper in.....

... men skulle man klippa en fet grävling i 250 lossar väl framhjulet .....

MVH /// Paap R
Tror helt ärligt inte det finns en enda BMW som kommer upp i 300km/h i riktig fart. Krävs lågt luftmotstånd för det.

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.