|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Apropå ett annat inlägg som handlade om att ta bort fartspärren, så undrar jag, skulle ni palla att dra upp en BMW i 300 knyck? Jag är tveksam att jag skulle våga.Men det lockar lite. /A | |
|
Det beror nog helt på vad för en bmw det gäller. E39 med M-chassi, utan att blinka :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
hampe m3 |
en dröm ;) men ja kan tänka nig att det känns litte halv snabbt, det e ju en otrolig skilnad i känslan att köra 250-260 mätarfart o 270-280, (samma bil då förstås).. |
|
Sigdarve: Beror helt på i vilken Bmw du syftar på ocg givetviss under vilka förhållanden. Men med rätt bil och rätt förhållanden JA |
|
|
Jag tror det handlar mest hur van man är vid snabba hastigheter, jag själv är ofta i Tyskland och har under flera års körning blivit "vän" med höga hastigheter. 200-250km/h med en stor Bmw känns inte, från 250 till 300km/h är en ökning med 50km/h bara, vilket borde inte kännas av med tex en M5:a... Kan tillägga att jag kom nästan upp i 290km/h mätarfart med en Hayabusa, sen sa en liten ängel till mig att slå av gasen ;) Den farten KÄNDES!! Mvh Dragolito |
|
|
Vilken modell det gäller? Alla BMW som i original kan göra 300 gäller det! För några år sedan tyckte jag att drygt 200 var rätt ok, men nu känns 200 skitsnabbt! Man börjar bli gubbe:-( Måste skärpa mig. /A |
|
| Jag har haft 290 km/h på mätaren i en nedförsbacke (självklart utan trafik). Det var ganska odramatiskt men det är ganska mycket vindbrus i E34 över 260 km/h. | |
|
Jag instämmer med Starre. Om jag hade rätt bil och väg/väder var rätt så varför inte. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Är man 85 år och inte kört 300 km/h så kommer man att ångra sig. Så svar: Ja varför inte med rätt bil? Måste bara hitta en kompetent bil... |
|
|
Håller med många att det mesta om bilen nu är byggd för 300 så kommer de aktuella förhållanden på väg/väder att spela stor roll. Men i Sverige har jag bara kört 110km/h. |
|
kilroy |
Jag är övertygad om att de flesta BMW-ägare aldrig varit över 200 km/tim, trots att detta forumet är fyllt av fartraketer...Problemet med hastigheter över 200 km/tim är att det upplevs som oerhört fort för en förare som inte är van vid höghastighetskörning.Som Dragolito så riktigt påpekar så kan man vänja sig vid höga hastigheter under förutsättning att det inte går 2 år mellan gångerna...Det beror också på vilken bil man kör...200 i en 318 känns inte riktigt lika stabilt som i en M5:a eller en 540.Vad många inte tänker på är att höga hastigheter drastiskt förändrar synvinkeln framåt, rent fysiologiskt tappar man vidvinkelseendet och får ett extremt tunnelseende. Det kan man lära sig att hantera men det gör man inte genom att vart tredje år pressa sin V70 i 220 i Kasselbackarna...Att marscha på Autobahn i 200 är oftast en njutning om trafiken tillåter det...att köra i 300 är en nästan skrämmande upplevelse även i en bra bil...och även om man är van att köra fort...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
kilroy: Jag hade 225 i mätarfart. Borde vara över 200 km/h i riktig fart. Och ja, det gick fooort! Markant skilland mellan t ex 190 km/h och 220 km/h (mätarfart). Krävs en del övning kan jag tänka. |
|
|
Varför ska man köra så fort för? Glädjen varar ju ändå bara för en kort stund + att man utsätter sig själv och andra för livsfara. Nej jag förstår inte. /J BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Pärlan: Förmodligen pga brist på monoaminooxidas-B. MAO är ett enzym som risktagare tros ha brist på. Att köra fort är som en sorts meditation för mig. Men någon fartdåre är jag inte. /A |
|
kilroy |
Pärlan*Att köra riktigt fort ger en kick och en njutning som påminner om sex. Båda är ganska snabbt övergående njutningar....så varför har du sex?Med rätt säkerhetsanordningar kan faktiskt fortkörning göras (nästan) lika säkert som sex...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Vad som är rätt Bmw bil är däremot en svår fråga jag är inte hundra om jag skulle vilja köra 300km/h med min gamla M3. Däremot skulle jag nog ha pressat den 850CSI lite mera då kanske jag hade fått upp den i närheten av 300strecket. 200km/h med M3 inga problem 250+-10km/h går oxså utan problem men sen är jag lite chicken dels beronde på att min inte hade någon vinge sen var jag inte ensamm i bilen. Skulle något gå snett så skulle jag aldrig förlåta mig själv, är jag ensam är det förhoppningsviss bara mig själv som skadas. |
|
|
Kilroy: Både sex och fortkörning kan ge ett dåligt samvete efteråt också. Även om det kändes rätt då det gjordes... :-) Att köra fort med bil tycker jag inte är ett dugg obehagligt. Speciellt inte med stora tysta bilar. Att köra fort på en sporthoj är en helt annan upplevelse. Hela världen skakar och dånar och jag börjar fundera på följderna om något oförutsett händer. Vad som ger störst fartkänsla och adrenalinkick; bil eller hoj tror jag de flesta förstår. |
|
|
230 i mätarfart var inte så dramatiskt med min 530 på tre-filiga Europeiska motorvägar, men det slog virvlar i bensintanken så man fick tagga ner lite... Fast visst när man kom under 200 km/h så kändes bilen lite stabilare. 300 tror jag inte att jag hade velat köra i en E34, sen vill jag väl påstå att det inte finns ngn original BMW som spräcker 300-gränsen. __ ///M som i Mugge. |
|
| Var uppe i 200 (mätarfart) inatt med en tungt lastad Mitsubishi Pajero som gått 28.000 mil. Skulle nog känts stabilare i min e39 om den gick i 300 ;-)) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nej. Har gjort "bedriften" att köra 260 i en badbalja (trimmad firebirdcab 400 sixpack-67) vilket bör motsvara 350 men en M5a :) Riksvägen förvandlades till kostig och väghållning =0. Jag gillar inte alls att åka fort,, men det beror till stor del på ovanan för farter över 150 och vad som kan hände vid en punka tex. och då är man bara halvägs till 300. ///MVH Hasso Länk |
| Har varit uppe i 290 i en 911 Turbo. Visst, det var jädrigt kittlande men jag känner ändå inte att det lockar så mycket att jag kommer att göra det särskilt många gånger igen. Tror jag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.