|
|
|
|---|---|
| Undrar över hur mkt drar era touring bensin. Jag har tiptronic automatiskväxel. har kört den i stan och ser att den drar 1.1 liter. Är det för mycket eller?? Vid landsväg ska jag testa genom att köra ca 50 mil under helgen, så vet jag mer hur mkt den drar. Är intresserad av hur era touring drar bensin. Min Bil är av årsmodell 2001 525IA. | |
|
1.1 låter rimligt om det är mestadels stadstrafik. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Normalt BMW anger enl. 1997s instr bok följande för stadskörning: ( och 523 är ju tämligen ekvivalent med 525) 523iT 13,9 523iAT 16,0 528iT 14,6 528iAT 16,6 540iT 18,8 540iAT 19,2 Märkligt nog drar alla touringar mer än dito Sedan,undantaget 540iA där sedanen drar 19.9.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
12,4 drar min 523iT i stockholmsrusningen... /Johan |
|
|
Min 525iAM -01 drar mellan 1,3 - 1,5 l/mil i Stockholmstrafiken. Instruktionsboken säger 1,4 l/mil för stadskörning med automatlåda. /Rickard |
|
|
Ni använder väl inte färddatorn för att mäta bensinförbrukmingen? För den är garanterat missvisande. När jag köpte min så testade jag hur mycket den drog med trippmätaren,det var på ren landsväg och den drog 0.85l/mil. Blandad vet jag inte men senast jag tankade hade den dragit 1.06 och det var ungefär 50/50 landsväg/stadskörning. |
|
|
Min färddator stämmer hyffsat. Om man nollar färddatorn när man tankar och sedan läser av vid nästa tankning så brukar det stämma rätt så bra med om man jämför liter tankat/körda mil. /Rickard |
|
|
Min färddator visar också ganska så korrekt förbrukning, brukar inte i andra bilar kunna lita på om det står att man kan köra 10 mil till, men i min stämmer det jäkligt bra. Nollar min förbrukning vid varje tankning, blandad körning ligger jag på 0,99 l. Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Min har tagit 0,92 i snitt på 3500 mil. (manuell låda) Visar inte trippmätaren samma fel som hastighetsmätaren? Det borde väl hänga ihop. Dvs när man kör 95 km/h i 1 timme så kommer man egentligen bara 90 km. Den verkliga förbrukningen ökar motsvarande i så fall. Eller tänker jag fel? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
bood: Du tänker inte fel men bilens dator använder fler parametrar för att avläsa snittförbrukningen än bara hastighetsmätaren. Det var en artikel i Vi bilägare om just färdatorer som visade fel.Nu kommer jag inte ihåg vilket bilmärke det var men en visade 20% för lite mot vad den egentligen drog. Nu visar min inte så mycket fel men om den anger att den dragit 0.90l/mil så har den egentligen dragit 0.96l/mil. |
|
|
bood: trippmätaren brukar stämma ganska bra med uppmätt GPS hastighet. T.ex. då min 540i visar 105 km/h på hastighetsmätaren så visar färddatorn hastigheten 100 km/h. Svekke |
|
Helga |
Alla mina BMW, en hel drös, har visat 99% rätt via färddatorn. Så lita på den!! //Helga |
|
I snitt blir det 0,97 blandad körning i Stockholmstrafiken. Mätt både med färddatorn och trippmätaren. Ökar andelen landsvägskörning sjunker medelförbrukningen ner till runt 0.9 medan i bilkö kan den ju i princip bli oändligt stor (dvs om bilen inte förflyttar sig alls) |
|
|
Har också uppfattningen att färddatorn visar rätt. 1,06 Stockholm-Piteå snitthastighet 129 km/h. mh |
|
| Jag använder "cons1" mellan tankningarna och det stämmer bra efter trippmätaren. "Cons2" nollade jag när jag fick bilen och efter ca 1000 mil står den på 10.0. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.