|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på och lastbilsreggar min 525tds E34 sedan. Funderar på om det är ett måste att främre lastutrymmet har ett plant golv? Nån som gjort detta innan kanske vet hur det ligger till. När man tar bort baksätet på E34an så är ju "golvet" allt annat än jämt, dessutom så sitter ju batteriet nere i gropen som blir där. Är detta ett hinder vid reg.bes? | |
|
Det jag kan bidra med till det hela är att min kompis hade en sedan som du utan fällbara baksäten. I den var allt vad heter baksäte och bälten borta. Han hade bara en matta över batteri mm. Samt lastöglor. Gallret var fäst precis på kanten för baksätet. Har sett mycket intressanta lastbilsregistraringar, den slutsatsen jag drar av det är att det är nog väldigt individuellt vad som slinker igenom. Annars är ju ett hett tips att ringa just den bes stationen där du tänkt besiktiga och fråga. Samt ta namnet på personen som ger dig råden så du kan referera till det vid ev problem. |
|
|
Det finns inga krav på att golvet i lastutrymmet ska vara plant, har du batteriet där måste polerna vara skyddade... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Varför i hela friden göra om en sedan till lätt lastbil? Är det för att få lite billigare skatt? | |
bustorp |
Misstänker att det är MYCKET billigare skatt.......... Vad man sen gör med "lastutrymmet" mellan bes. är upp till vars o ens samvete. Ska man inte ha lastgaller också förresten? "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Tack för svaren. Jag kommer nog lägga nåt över batteriet så golvet blir jämt och det ser snyggt ut. Det stämmer att skatten blir ca 1/5 av den nuvarande, och lastgaller behövs. Det är dessutom ganska praktiskt om man nästan alltid åker själv i bilen och behöver lasta mycket. |
|
|
Kommer ihåg att det var jobbigt att montera av och på... Eftersom min kompis är lite slarvig hängde allt fult. Länk Fällbara säten GÖTT Bytte faktist bort den med min kompis som hade den andra utan fällbara. -Phil |
|
|
Blir försäkringen också billigare? För dom små slantarna man besparar på själva skatten tycker i alla fall inte jag att det verkar vara värt. Ser ju skumt ut med ett stort galler, plus att kupékännslan i bilen förstörs. Men men det är väl en smaksak. Om man fuskar och bara har gallret på besiktiningen kan man väl åka på feta böter om man åker fast av polisen? Märkligt land vi lever i fresten. Varför i hela fridens namn ska man betal mindre skatt på en bil som har ett galler i baksätet? Bara en filosofisk reflektion: ) |
|
|
Frapp Du lever i Sverige. Japp böter och in på bes igen. Kan ju vara en riktigt stor pesparing/år. Försäkringen blev ca 40kr billigare. MEN se upp vissa bärgnings kostnader osv har andra regler än personbilar, hör med bolaget vad som skiljer. |
|
|
Jag tycker det ser fult ut men galler i en sedan, som en polisbil från USA nästan...Och om man tar sen bort gallret, så har man massa öglor och fästpunkter överallt. Varför inte lb-regga en touring istället? Vad är minsta avståndet bakom gallret då för att det ska va godkänt? BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Jag kan ju passa på att rapportera hur det gick. Jag reg.besiktigade igår. Själva reg.besiktningen gick bra. Men jag fick anmärkning på att batteriet inte satt skyddat, nåt som jag måste efterkontrollera på den vanliga kontrollbesiktningen. Det räckte tydligen inte med en platta som skyddar polerna, utan när batteriet sitter i kupén utan att baksäte över sig så måste det till en batterilåda eller ett helt tätt lock över där sätet satt innan. Men det ska väl gå att ordna. |
|
|
Jag visste ingenting om att man skulle ha batteriet täckt, men tröck dit en tjockare plywood, för att vara på den säkra sidan... Sen var det inga problem, förutom att gubben frågade om dragkrok som jag fysiskt har, men inte byråkratiskt. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.