|
|
|
|---|---|
|
Jag har en Bmw 328 -99 Då bakdäcken inte längre var lagliga så var det dags för byte. Snål som man är så köpte jag bara nya däck bak. Däcken jag hade innan var Continental Sport Contact (225/45-17). De nya jag monterade bak var Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico (225/45-17). Efter bytet så känns bilen väldigt orolig på vägen, väldigt vinglig, precis som när man monterar vinterdäcken. Känns som en lite rörelse på ratten genererar stor rörelse på bakhjulen. Den spårar som sjutton på motorväg, går knappt att köra rakt. Och bakvagnen känns väldigt orolig under inbromsning, i alla fall lite hårdare inbromsning. Är Pirelli-däcken så dåliga!!!??? Jag pratade med däckhandlaren idag, och han menade på att det nog beror på att jag inte har fyra likadana däck. Och att ett byte även fram skulle lösa problemet. Jag tycker inte fenomenet borde bero på att det är olika däck, utan på Pirellidäckens annorlunda (läs: dåliga) egenskaper. Kan verkligen bilen uppföra sig stabilare igen om jag monterar två Pirelli-däck även fram? Tacksam för tips, erfarenheter och funderingar! Mvh Robin | |
|
Det lär bero på de olika fabrikaten ja! Jag hade samma problem på min 330 ett tag när jag körde med olika friktionsdäck fram och bak. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tja Upplevde likadant när jag bytte mina fälgar från 17" till 18" med nya däck runt om. Det blev ju en helt annan bil, tom har ratten börjat skaka när man bromsar, fast bara ibland, det har blivit lite bättre sedan bytet iofs, kan bero på att däckena var sprillans nya o alldeles för mjuka. |
|
|
Jag har nu provat att skifta fram och bakhjulen. Så nu har jag satt Pirelli-däcken fram istället varpå bilen faktiskt blivit körbar igen. Inte ens några tendenser av oroligheten i bakvagnen som pirelli-däcken vållade. Bilen går ganska stabilt med pirellidäcken fram, men den känns lite oprecis och ovillig att styra istället. Lite tråkig vägkänsla. Men den känns inte alls farlig som den var innan. Jag har mycket svårt att tro att bilen skulle kännas bra om jag monterade ytterligare två pirelli-däck. Jag vågar inte chansa på det, blir för dyrt om det blir fel. Får blir fyra helt andra däck istället tror jag... |
|
|
Hmmm Konstigt, att bilen beter sig på det viset iom att du har 17" Jag känner också att bilen har blivit orolig i höga farter runt 180 o uppåt, ganska så ubehagligt. Det känns att bilen ska börja flyga. Tror ni att framvagns inställning skulle hjälpa??? |
|
|
PZero Rosso är riktigt bra däck. Blandade fabrikat låter som boven i dramat, IMHO. mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.