|
|
|
|---|---|
|
Hej Hade tänkt att göra en liten service på kärran innan jag sticker till stugan. Bilen har gått 2000 mil sedan jag köpte denför 2 år sedan, då gjordes även sista servicen på den. Skall byta olja, hade tänkt mig Castrol 5W/40, det är väl 8,5 liter ? Vad behöver jag mer för saker, bränslefilter och luftfilter, vars köper jag dessa billigast ? Har även funderat på att byta stift, behövds det ännu ? Tacksam för svar snarast. Bob Marley and the Wailers Praise Jah!! | |
|
Det räcker nog med 6,5 liter olja. Resten köper du på BMW. Stift är aldrig fel att byta när du ändå är under huven. Håkan |
|
|
Vars köper jag stiften, vilken typ och vad brukar de kosta ? Minns inte vars jag kollade, men är ganska säker på att det stod att 523:orna rymde 8,5 liter olja. Eller ? Bob Marley and the Wailers Praise Jah!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
NGK stift kan du köpa lite varstans till din bil.Mekonomen har allt du behöver även olja. 6,5 liter olja är det som gäller på en M52. ///MVH Hasso Länk |
Miper335 |
Blev lite fundersam över serviceintervallerna som Bmw anger. Kan tänka mej att det kan bli en del onödigt slitage där! Om bilen servas hos Bmw utgår jag ifrån att de häller på helsyntet. Men om en "förstör det självare" slår på Biltema olja och sen säljer bilen och den nya köparen kör efter grön lampa ? Vet inte om det är för att du också är skeptisk Hasso eftersom att du servar efter 1000mil eller om du slår på sämre olja? Skall/bör man minska intervallerna när bilen har gått 15-20.000mil? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte direkt skeptisk, 1500 liters bensins intervallen på M52 kräver inte longlifeolja, men jag kör så lite och vill byta minst en gång om året. Jag använde en BMW godkänd Delsyntet Mobil super S i 528an och håller man sig till BMW godkänd oljor så ska serviceintervallen inte vara för lång. (En 540-97 rullade 4000 mil på denna mobilolja UA utan byte.) I 540 som har 2500 bensinintervall använder jag en BMW godkänd helsyntet Valvoline som ska klara den intervallen, men jag lär ju få byta tidigare pga lite körda mil på lång tid. Och det är ju så att olja är billigare än stål så en frisk olja förlänger livet. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.