|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har några frågor gällande banköverföring till Tyskland. Har själv gjort detta tidigare men har ändå några frågor. När jag gjorde det till Porsche zentrum fick jag åka när pengar var på väg, vilket var uppskattat från min sida. Har ni behövt vänta tills pengarna kommit fram? Hur lång tid? Till vilken kurs har ni kunnat göra överföring i jämförelse med kursen på Text TV? Ngn som gjort banköverföring till privatperson? Då man väntar på att pengarna ska föras över, får då ha briefet som ngn säkerhet eller hur har ni gjort, dvs när det gäller privatköp. Tacksam för svar på mina frågor. mvh | |
|
Hej, När jag tog in en M3´ 98- så fick jag åka innan pengarna hade kommit in... Ordnade så att min sparbank faxade ett "intyg" på att dom skickat över pengarna underskrivit av två tjänstemän på banken.. Kursen hittar du på ex på Foreningssparbanken.se och är den kursen som gäller för checkar.. "Här finner du aktuella kurser för vanliga utländska valutor som uppdateras dagligen vid 12-tiden. Kurserna nedan gäller för checkar i utländsk valuta och vid utlandsbetalningar. Ska du köpa eller sälja utländska sedlar gäller en annan kurslista. För exakt kurs kontakta närmaste bankkontor. " Mvh Jimmy |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Cash is King, slipper du alla transfer bekymmer. |
| Jörgen, så länge det gäller mindre summor kanske... | |
|
Hej! Jo cash är bra men kostar bilen runt 30-35.000 Euro känns banköverföring lite bättre. Som ni nämner ovan, det dära faxet ordnade även min bank med. Det kändes skönt att slippa vänta 1-2 dgr extra i Tyskland. Fler som har erfarenheter på ämnet!? mvh |
|
|
Hämtade min från aukt BMW handlare, men de var tvugna att ha pengarna "i handen" innan jag fick ta bilen. Hade överfört dolmadesarna till en bekant i tyskland och det var inga större bekymmer med det, fast det tog minsann en vecka. Sen när ja for å kolla på bilen och bestämde mig för den så tänkte jag ju i min brunögdhet att det skulle gå bra att överföra pengarna från den tyska banken till BMW, men icke sa nicke. När handlarn fick höra namnet på banken (GE money bank) så suckade han bara och sade att jag måste komma med cash om det ska hinnas i tid, och då skulle vi ändå vara i tyskland i minst två dar till. Det gick visst inte heller att få nåt papper som visade att pengarna "var på väg", ganska stenålderslikt tycker jag. Blev alltså att springa omkring med pengarna i fickan nån dag och försöka se fattig ut, fast det är ju inte så svårt annars heller :) Roligt var sedan när tanten i kassan uttalade beloppet på ett sätt som man möter varje gång man går och handlar på konsum, typ "det blir tjugofem och femti, tackar". Blev lite full i skratt, dock inte hon :) Så kanske det blir bäst att föra över till handlarn direkt, om man bara vet att man ska ha just den bilen. Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
jaken/bologna996: Chansen är ju inte större o bli rånad om man har 35.000eur jämfört med 3.500eur eller hur?? Visserligen är det jobbigare o bli av med den högre summan men viss självdisciplin har man väl?? Har man lite rutin på saker o ting så är det ingen större risk o ta med sig kontanter. Inte speciellt många timmar man behöver ha pengarna på sig heller om man t.e.x. åker flyg, kanske omkring 5h eller nåt i den stilen... Finns ju ingen som kan säga vad som är rätt eller fel, känns som en individuell fråga som man personligen får ta ställning till. mvh. |
|
| Största fördelen med banköverföring är att man får en bättre kurs. Kanske inte spelar så stor roll om bilen kostar €5000 men på lite dyrare bilar så kan man spara rätt många tusenlappar. | |
|
Hej! Ja, bilen kostar cirka 30.000 Euro så då kan det väl vara länt att tjäna på kursen. Hur många dagar tar det med banköverföringexpress? Överföringen sker tisdag förmiddag, när tror ni att pengarna är framme. mvh |
|
|
Hej, Min senaste överföring gjorde jag som en "vanlig" överföring Kl 11 på tisdagen och på onsdag förmiddag fick jag ett mail från säljaren att pengarna kommit fram.. Någon mer som gjort en "vanlig" överföring och det har gått så fort ? Express borde väl gå på 24tim ? Mvh Jimmy |
|
|
Hej! Först, tack för alla fina svar. Pratade med säljaren igår, överföringen kommer att ske på tisdagförmiddag, berättade att jag var tvungen att åka därifrån senast på torsdagen med bilen och han sa att det var ok, kändes skönt. Om det är ngn som undrar vad det är för bil: S 500 L! mvh |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Jag föredrar cash, visst du får något öre bättre, men med vip på x-change/Forex så är det inga problem få skaplig kurs där heller. Och ja, bilarna jag tagit hem är oftast bilar som kostat med än 30 000 Euro. T.P., "rätt många tusen lappar" , så mycket bättre kurs är det ju på transfer. Räkna sedan av hotel natt/nätter , efter som det tar tid. |
| Jag betalar så got som alltid med banköverföring numera. Genom att vara Vipkund hos X-change får man ca 2-3 öre i rabatt, vilket inte är särskilt mycket jämfört med kursen man får hos banken vid överföring. Jag brukar betala i förskott, då jag litar på de som jag handlar av. Men är det panik så går det att ordna på någon timme med fax från min bank till deras. | |
![]() 2.226 530d G31
T.P. ok, skillnade med transfer kursen är drygt 10 öre. (9,4310 resp 9,316 idag) Kursen jag skulle få idag var på x-change 9.40 Skickar du express, kostar det på tex fsb 310 kr, samt att det tar ut 200 kr i mottagar avgift, skulle banken som tar emot pengarna ta mer, läggs det på. Det tar minst en bank dag, beronde på när du startar din transkation. Så 0,084 bättre, om du sedan lägger ihop 310+200+ en hotel natt i tyskland (ca 500 pix) blir det ca 1000 kr i avgift. Dvs break even på ca 12 000 Euro. Skulle du råka på tv å nätter så är det upp i 18 000 Euro Nu är det så att ska du skicka över 250 000 SEK, kan man inte ge exakt kurs, utan en arbitrage kurs, för att man måsta handla Euro. Så då kan den bli högre. Viist du kan spara någon krona... Men , ja jag föredrar cash, mycket smidigare. Håller med rolex: Och vem fan tror man är så dum att man bär 30 000 euro på sig... /Lycka till |
|
En eu-betalning är alltid gratis att göra och ta emot (max belopp €12500 men det går att dela upp en betalning i flera delar). Har man en bra bankman så ringer man sin bank varpå de gör överföringen och faxar en bekräftelse, tar max en-två timmar. Jag handlar kanske mer än de flesta gör vilket leder till ganska höga belopp så för mig är det inget snack om saken. Sparar ofta in hela transportkostnaden på att använda överföring istället för cash. Men det är så klart en smaksak och alla gör som dem vill. |
|
|
Hej! Hemma igen från Tyskland. Överföringen gjordes tisdagförmiddag och framme torsdagförmiddag, sen var det bara att åka hem i en otroligt bra bil. Distanskontrollen, gör att man inte blir trött i benen, och luftade stolar är inte fel det heller. ha det fint mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.