AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
862

Är det "Galvaniska strömmar"?

fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Jag har trumbroms bak på min bil och trummorna är av typ lättmetall eller aluminium, ser iaf ut så.

När jag bytte däck upptäckte jag en vad som såg ut som en rostfläck på trumman.. fast gick inte putsa bort så tog på lite genomskinligt rostskydd på bara. Nu tycker jag jag har upptäkt en till fläck och börjar bli lite nervös..

Vad är trummorna av för material, är det alu eller lättmetall, isf rostar det? Det ser iaf ut som alu eller liknande. Jag var noga att inte ta kopparpasta runt navet på däckfästet utan tog lite vanligt fett istället för jag hört om detta med dessa "strömmar"(alltså runt mitten på hjulfästet).

Vad ska jag göra? =/
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Bromstrummor är gjorda av vanligt gjutjärn. Det är standard att dessa är orangea av rost. Hur du lyckats hålla dina så fria är en gåta, kanske de är lackade av ngn tidigare ägare?
Det är absolut ingen fara att dessa rostar, men det ser kanske inte så vackert ut. Det går att borsta dem med stålborste och sen måla med hammarlack om man vill behålla den rostfria looken.

/Christofer
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Det är väl bromstrummorna jag menar när jag tänker på själva typ fästet för däcken där bak så är det som alu-färgad rund klump med fästen för däcket..

Det kan vara så att de är nya? Men det jag tycker är konstigt är att det är inte som vanlig rost att man kan "känna det", jag tycker att ytan är lika slät som vanligt förutom att det ser ut som rost under.. Hur skilljer sig "galvaniska strömmar" mot rost?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.