AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

Funktion silentblock e39 touring

m2
38
m2
BMW 523iAT-99
Jag vill byta mina silentblock, då jag tror att dessa är slut. Det dunkar rejält i bakvagnen vid håligheter i vägbanan. När jag igår hissade upp bilen för att titta under, på silentblocken, blev jag inte riktigt klok. Jag har en touring, d.v.s. 4 block, 2 per sida. Under blocken sitter en bricka samt en mutter som ”klämmer” upp blocket mot bakaxelbalken och som sedan är fastsatt i karossen.

Om jag har hissat upp bilen och bakhjulet hänger fritt och jag skruvar av muttern som via brickan hänger upp blocket i karossen via bakaxelbalken, vad händer då??? Jag tycker ju då att blocket borde friläggas och borde gå att dra rakt nedåt. Jag är med på att om jag hissar upp bakaxelbalken utöver att lyfta bilen så avlastar jag blocket, men varför pratar alla om att borra ut blocket o.s.v, sitter det i så hårt på ovansidan i bakaxelbalken?? Har jag missat något fundamental i denna konstruktion???

När jag sedan hissade ner bilen och backade ut den ur garaget så har vi en backe utanför garaget där jag parkerade bilen. När jag då lade mig under bilen för att titta på blocken igen, så är de främre blocken frilagda d.v.s. jag får in fingret mellan brickan under blocket och själva blocket. Skall det vara så??? Tar de bakre blocken upp belastningen när bilen står i en backe??? (Bilen står i uppförsbacke). Blir fenomenet omvänt när bilen parkeras i nedförsbacke???

Undra om det finns någon som vet hur block och bricka hänger ihop och kan på ett pedagogiskt sätt förklara för mig. På Länk ser det ut som om man ”enbart” lossar 4 & 5 så skall blocket vara frilagt!

För att titta under bilen så hissade jag upp den på ena sidan framför bakhjulet (plats för bilens domkraft), men vad sätter jag den stora domkraften bäst om jag vill lyfta hela bakvagen Båda hjulen samtidigt?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla mejlen.

///MVH Hasso
Länk
m2
38
m2
BMW 523iAT-99
Tack för hjälpen!

Det ser ju inte helt enkelt ut! I.a.f. inte utan pressverktyg. Pratade med BMW, de vill ha 4.500:- till 5.000:- för att byta alla fyra bussningarna, ev. räcker det med att byta två enl. dem, de bakre. Men är man ändå igång så vill jag nog byta alla.

Jag blir tveksam till om jag skall ge mig på detta arbete.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bussningarna kostar ju ca 2000 kr/4 så resten är timdebitering.

///MVH Hasso
Länk
m2
38
m2
BMW 523iAT-99
Jo... jag läste det på en tidigare tråd.

Frågan är om det inte är bättre att arbeta över och tjäna in 3000:- d.v.s göra det man är bra på och låta andra göra det, de är bra på! Jag vet ju hur det kommer att bli... det kommer bli bra, det blir snyggt och riktigt efter många timmars slit, fula ord och blodiga fingrar.

Jag bokar en tid!

Stort tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.