AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
438

325 Coupe -94 Komfort med 17" ???

sk
42
skytten74
320i Touring -97
Jag bara undrar hur det blir om man sätter på 17" 225-45 fälgar/däck på min 325 Coupe -94? Min bil är original dvs EJ extra sänkt. Att det blir stötigare förstår jag, men man borde ju få bättre väghållning och köregenskaper, eller ??

Redan nu med org 15", börjar min bil "spåra" höger-vänster-h-v typ vid farter över 120 km/h, vad kan det bero på ??
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tjenare!
jag har 17" acshnitzer fälgar med 225/45 profil..
visst.. de blir spårigt, men ska man vara fin så får man lida pin :)
/Johan

King of the road
ma
272
marbjo
325cab-91
hallå jag hade liknande problem på min 530-93-
jag bytte till smalare däck i fram och då slutade den spåra. tack å hej!
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Med 45 eller 40-profil blir det inte så stötigt.Köregenskaperna blir klart mycket bättre!!!BMW rekomenderar lite smalare fram.På min M3:a ska det vara 235/45 fram och 245/45 bak.Köp 17" är mitt råd,du lär inte ångra dig när du ser hur snyggt det ser ut!!!

Mvh Ricke
Nej Ricke! På en M3 skall det vara 225/45 fram och 245/40 bak. De äldre E36:orna hade 235/40 runt om
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Kör på dimension 225/45 fram och 245/40 bak och det är inte så värst stötigt och spårar inte alls. Hade tidigare 235 runtom och då spårade det kraftigt. Däckens skick och märke är också till stor del avgörande vad gäller spårning. Kör nu på Dunlop SP9000 vilket gåt kanon.
sk
42
skytten74
320i Touring -97
Tjena alla.

Tackar för tipsen. Jag hade tänkt att köpa Hankook Ventus 104 YR/ZR eller Goodyear Eagle F1 ZR, kanske Fulda.
Någon som har erfarenhet av dom här ?? Goodyear har jag hört att det är bra grepp, men går mindre. På gummihuset.se så rek. dom Hankook, dom är nya för året.

Vad gäller fälgar blir det M-LINE, såg ett par sådana på en E36 325:a Coupe, RIKTIGT SNYGGT. (fast det är M%-fälgarna egentligen...)

//Mattias
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
skytten74: hade liknande problem med spåring på min flickväns m3 e36! till en början tänkte jag att, ok, den har brede däck, det är därför den spårar. tyckte dock att det var lite mycket spårning. hissade upp bilen och visst glappade det ordentligt där styrstaget går in i styrväxeln! kolla upp det! hissa upp bilen och kolla om det glappar!
Körde förra sommarn med 235/40-17 Michelin på
M-fälgar runt om och ordentlig Jamex-sänkning. Det är såklart lite stötigt men oj så snyggt! Spårar inte så farligt dock. Nu till sommarn blir det 235/35-19 Dunlop på AEZ Bimofälgar :-)

www.malte-racing.com
Crusty
fan min bil spårar ju osså o jag kör på 185 sulor fram 195 bak (Vinterdäck!) =0)
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Crusty....
kolla med lufttrycket i däcken..
jag hade förmycket luft samt ojämnt lufttryck i däcken..
jag fixade till det å vips så vart bilen stabil!

King of the road
Skytten74: KÖP INTE HANKOOK!
Svåra att få bra balans i (vibrerar), låter mycket.
Köpte Hankook från Gummihuset förra året, lär jag knappast göra om. Skickade tillbaka däcken fälgarna två ggr. efter div. lokala försök till balansering. Sålde dem och fälgen billigt och köpte ContiSportContact istället (mycket bra däck!).
Hankook plus=billiga. Men eftersom du kommer tröttna på att köra runt i en bil som skakar kommer du få köpa nya=inte billigt, får köpa 8 istället för 4 däck.
Det är ju trots allt lågprisdäck.

//Wille

BMWCS #4737
sk
42
skytten74
320i Touring -97
Wille W - Okey.

Nä, det är klart. Köper man billiga däck måste man ju "tumma" på nått. Då kanske Goodyear Eagle F1 är ett bättre val ?

Rantzow - Menar du i bakvagnen, är det det dom kallar SILENT-BLOCK eller nått ?? Vet du det ?

//Mattias
w.wallace
Passa dig bara för besiktningen.Vissa herrar där gillar inte att däcken går så pass mycket utanför skärmarna. Har själv 215/45/17 på Borbet-fälgar, och vid min senaste besiktning var det precis den gick igenom.

Be good....

ErikNilsson
Ursäkta frågan men jag kan inte hitta något i tidigare inlägg på denna tråden som skulle tyda på att något skulle sticka utanför skärmarna. Vad menar du egentligen? 255 breda däck sticker INTE utanför skärmarna om fälgarna har rätt ET-värde vilket M-fälgar har.

/Erik
sk
42
skytten74
320i Touring -97
Vad gäller "spårning" att bilen uppträder ostabilt, så sa Förenade Bil i Malmö att det kunde bero på att bussningarna i bakvagnen börjar bli dåliga, att dom typ "äts upp" av vägsaltet.. Hmm Kan det stämma.

Va FAN, den ena verkstaden säger det, en annan säger nått annat. Olika priser. Vem litar man på, kan man inte så mycket om bilar kan dom i princip lura en till vad som helst. Det jag MENAR är att detta problemet jag har med spårning kan kanske bero på en liten justering bara.....

//Mattias
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
okej det kanske var 225,kommer inte redigt ihåg.Ska kolla upp det ikväll.
W.Wallace:Jag har 235/45 -17 på min 520i -84 och det var inga problem på besiktningen och då har jag ändå kapat skärmkanterna bak för att det inte ska ta i.Det dom mäter är mellan mitten på bakdäcken och jämnför det med orginal måtten. sen får ju inte mönstret sticka utanför kanten med det måste väll gå att ha bredare än 215 på din bil???

Mvh Ricke
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
W.Wallace: vad har du för ET. och bredd på dina fälgar då?Måste ju bredda utåt nått j*vligt!

Mvh Ricke
ma
272
marbjo
325cab-91
jag hade 265/40/17 på min 530 -93- med 10" fälg bak inga problem på besiktningen men som redan sagt rätt et
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.