|
|
|
|---|---|
|
hejsan alla! PLZ HELP ME Har läst mycket om hc i dag eftersom har mycket skumt hc värderna hela tiden. har testat det mesta ser jag. olja.olje filter,luft filter ,tändstift.katalisator.lamda och nu till om med tänd-hattar alla värdena förutom HC är bra hc=250 k-sprit=k-skyd är det något och hur man ska blanda hörde mycket k-skyd lite soppa. etanol metanol hur ska man blanda och är det tjockleken på oljan som har betydelse har del-synt. bensin 95 eller 98 vilken är det bästa bara HC går ner på besik... Tack påförhand Sam | |
|
Hmm....Har du bytt till nya "kattar" eller bättre begade?Ny lambdasond? Varmkört bilen mega-mycket innan besiktning? Testat med Castrol TWS eller annan likvärdig 10W60 olja?Den e "tjockare" o tätar bättre... Mitt tips är att inte mixtra med mirakel medel utan lösa problemet på rätt väg... Hur mycket olja dra bilen? |
|
|
bytte till ok kattar och bra lambda dvs fungerande, gammla va också ok men men man provar med allt. mirakle medel är min sista utväg. Diagnosen va bra inge synliga eller liknande fel ingen läckage man blir psyko efter all man gjort och inte hittat felet flera duktiga mek. har varit inblandade samtidigt och standard fel finns ej. Olja drar den men lagom dvs hur hårt man kör men icke för mycket har pricis renoverat motor så vet ej exakt. ska åka och bes. nu efter tändhatttar bytts råkar den visa ganska ok med HC=5-10 men bara kort tid. tack dawwe |
|
|
Välkommen till forumet! Har du gjort en datordiagnos och läst av bilens felkoder? Hur är vevhusventilationen? Vad får du för övriga avgasvärden? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Om du inte justerat ventilerna på länge kan det vara en möjlig orsak till höga HC-värden... Vilken motor rör det sig om, en 3.6 eller 3.8?Tänker på att du bytt "tändhattar", ja menar dessa e väl "ihopbyggda" med tändspolarna(på 3.8an som jag tror att du har) o kan ej bytas separat eller? Apropå ditt byte av lambda o kattar är det min personliga uppfattning att om man skall byta bör dessa bytas till nya "original-anpassade". Kan mycke väl vara så att tex att din lambdasond(både den gamla o den "nya") båda "fungerar" men är lite "långsamma" att reagera på syrehalten...Katten i sin tur kan oxå vara "fungerande" men den kanske inte har optimal reningseffekt längre,låt säg att den istället för att "rena" 500ppm som ny i HC halt tar den bara bort 300ppm numera(gissar bara angående reningsvärdena).Så en NY katalysator kan kanske lösa problemet Men testa först med att köra bilen runt 3500-4000rpm o "tjuvhåll" lite på bromsen säg i 2an eller 3an så du verkligen värmer kattarna så de formligen "glöder"...Kan räcka med lite tur! |
|
|
Hej! Mina värden på HC brukar vara ca 100ppm eller lite drygt det vid mina besiktningar med M535:an, varken katalysator eller lambdasond har denna vagn som jmf. Körde du vagnen riktigt varm vid din besiktning,ty bl.a. M-modellerna är extra känsliga där,katten måste vara ordentligt varm(het) innan den "tänder" s.a.s. Mvh Janne. |
|
|
Det kan även hjälpa att "synkronisera" gasspjällen samt söka efter läckor på insugssidan, men även på avgassidan även om det kanske e svårare att hitta de där... Har kollat lite i TIS åt dig angående ditt problem men hittar inget mer än det jag redan nämnt.. |
|
|
huuuuuuuuu tack alla men allt ni har nämnt har redan testats provats mer än 1 gång och äntligen utan och veta va felet va så fick man äntligen HC=23 ... |
|
| det e 3.8 och inga fel koder fick man inga tjuv luft nonstans varken insug eller avgas.Tänd-hattar sitter mellan tändstift och tändspolen fick veta det innan jag bytte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.