AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
653

Råd angående E38 730 -95

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster. Normalt brukar jag mest befinna mig i 5-serie forumet men en god vän var intresserad av en E38 730, så jag tänkte be om lite tips/råd.

Bilen är följande, Länk

Någon som vet nåt om just denna bil kanske? Milen låter lite lågt i min mening och enligt säljaren är din importerad 1996 (c:a ett år efter den var tillverkad) samt har haft 3 ägare i vårt avlånga land:)

Men när man kollar med VV så är den tagen i bruk först 2000-03-11. Samt har haft 5 ägare. Skumt eller?

Som sagt råd/tips m.m. är välkommet:)

Vh/ Kermit.
Om ett regnummer börjar på "R" brukar den vara registrerad(importererad) runt år 2000. Jag skulle bli misstänksam mot milen. Ring upp verkstäder vars stämplar finns i boken och verifiera. Annars hittar du massor av bilar på blocket som är billigare än den där. Dessutom är det manuell låda, vilket gör den svårare att sälja, men det kanske är den manuella lådan som din gode vän vill åt?

/Astroboy
Stämmer som Astroboy skriver, första bokstav i regnr "R" innebär att bilen är registrerad år 2000, i detta fallet på grund av import.

Priset är alldeles för högt. 730i är den minst attraktiva E38:an vilket så klart skall återspeglas på priset, även om bilen ser fräsch ut.

Mvh,
Kalle
Att säljaren ljuger, alternativt inte kan något om bilen, ger ju inte något speciellt seriöst intryck :-(

Mvh,
Kalle
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej. Jo det stämmer som Astroboy skriver, min vän är just ute efter en Manuell låda. Misstänkte det med regnumret. Det låter lite lågt på milen och priset är en aning högt men det är klart man vill ju se bilen först :) Fördelen i detta fall var att säljaren är intresserad av min väns Audi A6 med quattro i inbyte. Är ju dock en bit att åka från Stockholm till Härnösand:)

Får se hur min vän gör med detta objekt.

Tack för tipsen.

Vh/Kermit.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

5 ägare hos vv kan mycket väl motsvara 3 brukare av bilen. Om bilen mellan brukare stått hos handlare så räknas även handlaren in som ägare. Det samma gäller för bilar som gått som tjänstebilar och sedan köpts ut av personen som brukat bilen. Beställ en fax från vv så får ni åtminstonde nuvarande ägare samt 2 tidigare.

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Kalle Hansen eller nån annan som vet: Vad bör slutpriset vara på denna bil, mellan tumme o pekfinger, om milen stämmer och bilen är fräsch för övrigt? Hur går man tillväga för att enklast kolla upp milen?

Vh/ Kermit.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Programmer: Enligt säljaren så har bilen bytt ägare inom familjen för att få ner kostnaden av försäkring. Det som jag tycker är mest konstigt är de låga milen på en bil som är 10 år gammal samt att importen skall ha ägt rum 1996 som jag kan förstå det

cit" 1 ägare i tyskland till 96. sen endast 3 ägare i sverige, alltså inge fulimport med fifflad mätare eller krockad eller så, absolut toppskick!!! "slut cit

Det står också angivet att årsskatten är 1600 kr men enligt VV är den 2550 kr.

Vh/ Kermit.
Kermit,

Som sagt, antingen blåljuger säljaren eller så har han nollkoll. I vilket fall som helst hade jag direkt avfärdat bilen.

Mvh,
Kalle
KW
113
KW
740iA -95
Ägaren "vet väl inte" att skatten på dessa bilar har chockhöjts i år. 2500- låter troligare än 1600.
Om milen stämmer kanske 80-85 k är ett ok pris. Om bilen nu är en av de finare i landet? Den saknar en del rustning som t.ex. elstolar så 99 k låter inget vidare.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.