|
|
|
|---|---|
|
Jo de ä så att jag alltid har irriterat mig på att tommgången blir så förbaskat hög varje gång ja startar bile. (kall alltså) Ok en liten höjning ska det ju vara, men för mig hamnar den ibland strax över 2000rmp? SÅ ska de väl ändå inte vara? Det fins ju en luftskruv på insuget som ja har förstått skall reglera detta, men det spelar ingen roll om ja så skruvar den i botten, det blir samma ändå. skruvar ja döremot ut den mera så blir det ju förståss ännu högre =/ Är detta något vanligt fenomen och fins det något att göra åt det, lr är det bara att acceptera? Mvh Mikael Det är inte lätt när man har det svårt! | |
|
Tomgången styrs via kylvätskan, du ser mojängen under insuget, två luft slangar och två vatten slangar. (LE insprutning) när kylvätskan blir varmare så stänger en kolv (termostat funktion) igen luft passagen = tomgången sänks. Med åren så börjar kylvätska att läcka in via kolven och den börjar kärva = tomgången fastnar på ca 1300 rpm fast bilen är varmkörd. En ny kostar ganska så mycket har jag för mig :( ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Ok, men tomgången fastnar ju inte, den är ju bara jättehög när ja startar. Går det inte att justera det på något sätt? Denhär värmeventilen känner ja till. Men den verkar ju fungera iaf! Det är inte lätt när man har det svårt! |
|
|
Hej !! Jag har samam problem med min 320 -87 , samma motor som i 520 . " m20 " Jag tror att Kallstarsventilen har gett upp ?? mvh lars |
|
|
jag modifierade min gamla 323-86, jag våldade helt enkelt upp ena locket på ena sidan, och där fanns faktiskt en justerskruv som man kunde spänna en fjäder ... sen var jag tvungen att limma tillbaka locket med kemisk cement, det funkade i ett par år ... sen återkom felet, troligtvis av glykol som trängde igenom tätningen igen. före modifieringen så var tomgången på ca 1900 rpm vid start och med kall motor, efter fixen så låg tomgången på ca 1400 rpm vid kall start och sjönk sedan ned till 800 rpm när motorn blev varm. ######## # PAJALA # ######## |
|
| varfor gar min tomgang ner till 400 ibland, den ska val vara pa ca 600 | |
|
Baader, gör som jag, kör med klimaten på, då kliver den upp till 700 :) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.