AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
885

Varför högt tryck då man stannar motorn? E34

Miper335
Hittar inget bra svar då jag letat efter en förklaring till varför trycket i kylsystemet kan bli så högt att kylaren riskerar att gå sönder då man stannar motorn.

Texten om för låg kylvätska tändes i min bil och vatten rann ut då jag stannade motorn!

Fyllde på vatten och lät locket vara av varpå vattnet långsamt steg och rann ut igen.

Upptäckte att vatten rinner ut under locket och antar därför att locket är dåligt så som skrivs här är vanligt.

Bilen går som vanligt och blir inte varm men felet med att kärlet tappar vatten uppstod i går.

Vet inte om något annat är fel också men är locket och ev. kärlet en trolig förklaring?

Locket skall väl släppa ut ev. övertryck om det fungerar ( och vatten om så behövs ) ?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Har liknande problem med 540:n, högt tryck i systemet. Kan detta ha med lockets funktion att göra?

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Be
8
Bertil_abrahamsson
535i Sedan -91
Har samma problem med min 535.... Väldigt högt tryck i kylsystemet och den underkylslangen är iskall fast bilen kokar =(

B
M
W // Vad annars
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Bertil_abrahamsson> är det lika än,kika gärna förbi så ska jag bjuda på en provtryckning.

Mvh/Micke

Miper335
Tror nog nu i mitt fall att det bara är fläktkopplingen som behöver bytas.

Trodde ett tag att kanske toppen trots allt gått men inget annat tyder på det. ( Luktar t.e.x inte avgaser i kärlet )

Tog tag i fläktbladet och märkte att det glappar ordentligt så jag får nog börja med att byta den.

Surt om det inte räcker......Har ingen lust att lägga mer pengar på aset då jag ju inte skall behålla den i förmån för 523/528.
Miper335
hmmm....Hittade en fläktkoppling på skroten som skulle kosta ca 700kr inkl. frakt

De fick regnr. så att det inte kunde bli fel hette det men då jag ringde och frågade på Bmw så frågade de efter fabrikatet då de har använt sej utav två olika. ( kostade mellan 1500-1800kr så "Gör det själv" guiden kanske behöver uppdateras )

Förklarade för honom att bilen plötsligt började bli varm och att jag därför misstänkte fläktkopplingen.

Han tyckte däremot att det lät som om vattepumpen var kass då dessa fenomen också uppstår med glapp och därmed dålig kylning.

Testade om varmen fungerade i bilen och det gjorde den inte vilket ju teoretiskt verkar logiskt ifall vattenpumpen har gett upp.

Suck...får börja med vattenpumpen samt termostaten istället...
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Miper335: Min bil hade samma felsymtom som di här om dagen, efter en snabb luftning var felet åtgärdat. Tips: Tror ni att det är fläktkopplingen som är gången så kan ni prova om det går att stanna den med en tidning, går det så är det bara att byta.

//Subidius
FD
48
FD. M5
523i -97
Hade samma fel i min M5 e34. felet var luft i systemet.
expansionskärlet var fult men den nedre kylarslangen blev aldrig varm och jag fick ingen värme inuti bilen.
Det skall bra mycket till innan fläktkopplingen låser fast fläkten och ger full fart på denna. Hörs gör det också, garanterat, jag har faktiskt aldrig lyckats får fläkten att låsa på mina BMW eller VW. Så vid test tidning eller dylikt så SKALL fläkten stanna utom i extremfall. Tänk på att det inte är kylvätsketemperaturen direkt som styr viscokopplingen utan luftströmmen framifrån genom kondensor-kylare osv. Vid stillastående och hög temp osv kan fläkten arbeta men knappast så snart det strömmar in fartvind.
När motorn står stilla kan man känna på fläkten, den skall snurra med lätt motstånd och får inte glappa i kopplingens lager

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.