AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.785

Fixa slirande koppling på bil som stått still länge

Jag har kommit över en 518i -86 som stått still i ett garage de sista sju åren. Förvånandsvärt fräsch och en kul gammal bil. Startade direkt gjorde den, men bromsarna bak satt ordentligt fast. Har nu fixat det, och lite andra smågrejer, och i stort sett det enda som är kvar innan besiktningen är kopplingen. Den slirar ganska ordentligt, och jag misstänker att det är urtrampningslagret som kärvar. Han jag köpte bilen av sa att kopplingen hade funkat fint innan han ställde bilen.

Finns det något smart sätt att fixa detta utan att plocka ner lådan? Det är ju nästan en hel dags jobb, och jag skulle gärna slippa det om det vore möjligt.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Kolla så att hydraliken fungerar som den skall.
På min morris så hade en slang till kopplingen svällt invändigt så att den nästan blev en bakventil, gick att koppla ur men slirade när man släppte kopplingen.
Lars
Hyrauliken borde fungera tycker jag, pedalen känns precis som den borde. Men jag kommer förstås att kolla upp det innan jag river ner lådan. Tack för tipset!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Börja med att lufta kopplingshydrauliken!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast luft borde inte göra att kopplingen slirar. Snarare tvärtom. Den borde vara svår att koppla ur om det är luft i systemet. Det kan ju vara så att det har blivit någon beläggning på kopplingen. Antingen genom läckage från växellådan eller något annat.
Hur mycket har du kört med bilen? Med lite tur så kanske den fungerar bättre efter lite användande.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jesper har rätt, eventuell luft gör givetvis inte att den slirar.

Om man ska hoppas på enkla sakler, är det de som Lars och Jesper skriver.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fast du kommer ändå att behöva lufta kopplingen och bromsarna efter att du har bytt all bromsvätska. Eftersom bromsvätska är hydroskopisk (drar till sig vatten) så är det verkligen läge att byta den nu. Den klarar inte av 7år.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Urtrampningslagret kan kärva på axeln pga rostbeläggning eller dylikt eftersom bilen stått ett tag så du inte får riktig anliggning.

///MVH Hasso
Länk
Bakre packboxen från motorn brukar solka lite olja som då kan hamna på kopplingen. Skall viss gå att göra rent med ett medel från CRC breakclean eller vad det nu heter.
Lite olika bud här. Precis som Hasso säger har jag hört att urtrampningslagret kan kärva. Men det finns väll inget sätt att fixa det utom att plocka ner lådan och smörja axeln? Jag har kört max 300meter med bilen, men den har stått en bra stund på tomgång och gott. Tänkte att värmen kanske skulle kunna göra någon nytta, men det gjorde ingen skillnad.
Får väll prova att köra en bit till. Om det är olja på lamellen kanske det bränner rent efter en stunds slirande.
Jag kommer att byta bromsvätskan i vilket fall, så då får jag se om det blir bättre med kopplingen. Men jag misstänker att det blir lite knepigt att lufta kopplingen om den slirar på lamellerna, man har ju lite svårt att veta hur det går då.
Tack för tipsen!
bustorp
Kör lite med den och koppla o växla o slit o dra så kan det lösa sig av sig själv. Den har ju stått o bekat igen ett tag...........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Nu har jag plockat ner lådan och kollat vad det var. Lamellen var så sliten så nitarna var framme. Stoppade i en jag hade liggande från M40, den passade fint. Sedan funkade kopplingen utmärkt.

Tack för all tips!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he..."Han jag köpte bilen av sa att kopplingen fungerat fint"...
Återigen,lita aldrig på bilförsäljare ;)

Kul att du har en rullande E28 nu måste jag säga ändå :)

Mvh Janne.
Det finns lika många definitioner av "fint" som det finns människor... Va fint din 240 går ;)
bustorp
Han sa nog: Kopplingen HAR fungerat fint........

Han kanske inte kom ihåg så noga, trotts allt så var det ju sju år sedan han ställde bilen. Han hade fått en tvåa på besiktningen nämligen, batteriet satt löst... Kopplingen spelar ingen större roll ändå, lamell hade jag ju liggande, och lätt var den att byta också. Skall fixa färdigt bromsarna, hänga upp bakre ljuddämparen bättre och spänna fast betteriet. Sedan blir det besiktning. Med lite tur blir det inga större problem, och jag har en ganska rostfri E28 att åka omkring i för sammanlagt inklusive alla delar 3000kr!
bustorp
Bra affär......

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.