|
|
|
|---|---|
|
Läste detta i en anna tråd: " Har vart på service på bmw och dom sa att luftmängdmätaren inte fungerar som den ska. Dom påstod att om jag byter den själv så måste jag in och programera luftmängdmätaren hos dom, stämmer det?? Har då aldrig hört talas om att det.. " Stämmer detta? Någon som vet om man måste programmera luftmängdmätaren på en BMW-verkstad om man köper och själv monterar en begagnad av rätt sort som suttit i en likadan motor? Eller är detta skitsnack? Mvh Jonas | |
|
Prova att koppla bort strömmen på batteriet över natten, koppla på det sedan och låt bilen gå 5min på tomgången och kör sedan en sväng och kolla om det blir bättre. MVH |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har jag inte hört heller, och på en 91a nje knappast tror jag, så avancerat elektronic har dom väl knappast. Då skulle man i princip inte kunna ta bort kablen och sätta tillbaka den utan programmering. ///MVH Hasso Länk |
| Jag vet att detta måste göras på den sk HFM:en på en diesel(motsvarande LMM på en bensinbil) men att det ska behöva göras på en 91:as bensinare har jag aldrig hört | |
|
Också hört att på en lmm till en 318i E46 så sa en verkstad att man måste programmera om den efter ett byte.. Det jag VET är att på bl.a. en 735:a från 1988 så finns inga dylika "fasoner" på tapeten efter byte av luftmängdsmätaren.. Mvh Janne. |
|
|
Jag har också svårt att tänka mig att den måste "programmeras om", därmot bör bilens dator nollas för att den ska gå optimalt. Detta kan göras antingen genom att lossa minuspolen på batteriet ca en timma, eller genom att nolla genom datoruppkoppling. Det är kanske så att denna nollning via diagnosuttaget felaktigt kallas för "programmera om"? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
hmm, detta vore intressant att få klarhet i..jag har köpt en beggad HFM då jag misstänker att min strular. Att byta den går ju på nolltid, men att lämna in få bilen omprogrammerad efter bytet kostar säkert en del. Vore det så enkelt att man bara kan hänga av pluspolen ett tag är ju det kanon. Vet iofs inte om "datorn" funkar på samma sätt när det gäller diesel? |
|
|
Det är minusploen som ska hängas av. Spelar egentligen ingen roll vilken, men det finns risk för kortslutning när man lossar pluspolen först. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ska hänga av minuspolen över natten och låta min nymonterade begagnade lmm "ligga till sej" över natten. Får se om den går bättre imorgon.. |
|
|
Tänk på att bilen tar några minuter på sig att "lära sig" på nytt, så räkna med lite oren gång i början. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej, jo det är så här med dieslarna och LMM'en(HFM'en). Den som sitter original(på vissa nyare dieslar) är känd att skapa problem och när man byter gör man det till en annan uppgraderad och bättre modell, annat artikelnr. Därför måste man programmera om DDE'n för att det ska tolka den nya LMM'en rätt. Byte till en likadan kräver ju inte omprogrammering! Vilken skillnad en korrekt LMM/HFM gör för en diesel! /Micke |
|
| tack för info mixmaster! Det är den uppdaterade versionen av HFM jag fått tag i, så då vet jag att bilen måste in på BMW. Ska bli mycket spännande att se om jag blir av med "tvekningarna" vid acceleration efter bytet! | |
|
Jaha, så spännande det ska bli att höra hur din bil blir efter bytet. Min blev ju som jag berättat i en annan tråd som helt ny, svärfar som haft den sedan ny testkörde den och sa att så bra hade den aldrig kännts...så jag misstänker att original HFM'en alltid strulat dessutom! /Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.