AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.186

325i M50 går illa vid varmstart

Min 325i -91 har plötsligt börjat bråka. Den startar och går perfekt ända tills man stänger av. Om man sedan startar den igen och den är varm, så går den riktigt illa. Hostar, baktänder, rycker. Den dör aldrig, den går illa även på tomgång, men den håller sig igång. Detta håller på i kanske en minut, och sedan går den bra igen. Låter man den kallna i minst två timmar, så temperaturen är nere på mitten av det blå fältet, så går den riktigt om man startar. Men så fort den är varmare när man startar så går den alltså illa en stund. Vad kan detta bero på?

Inga varningslampor tänder sig, innebär det att ingenting finns att läsa av i felminnet? Hur kollar man felminnet förresten, det är inget man kan göra själv?

Detta började efter att jag kört genom en riktigt stor vattenpöl, så motorn måste ha fått sig en ordentlig dusch. Jag vet dock inte om det bara var en tillfällighet att det började efter det. Det var tre dagar sedan, och felet är precis likadant fortfarande.
Jag plockade lös kåpan över tändspolarna och kollade, men det var torrt, rent och snyggt.

Hur som helst så är det irriterande när jag skall ha bilen ner till Italien på fredag... Bilen går ju, men man vet ju inte om det förvärrar sig
Be
35
Bemmw
325iC -93 E36
Är nog styrboxen tyvärr, känner igen det från min saab jag hade
Den ska justera bränsle/luft, typ som choken gjorde förr
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hej. Känner igen lite av detta fel dvs när bilen var kall fungerade min 325:a bra, men när den blev varm så gick den dåligt. När man sen startade den efter ett tag gick den dåligt igen. I mitt fall var det en tändspole som var dålig.
Hej CETE hur kom du fram tll att det var en spole sov var väck ..... kunde du mäta den på nåt sätt eller lämnade du in den och dom kunde hitta felet på det sättet ??

Bimmer
svintoleffe
Det är tyvär ett väldigt vanligt fel att tändspolarna pajar på m50
Jag läggr min röst på tändspolen

Länk Bimmern
MVH Leffe
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Om felet uppstår vid tomgång så plocka bort skyddskåpan till tändstiften. Om bilen går riktigt dåligt då så blir det överslag på den spolen som är sönder. Om man släcker lyset igaraget så suns det vilken spole som överslaget kommer ifrån Man kan även ohmmäta spolen var det en kille här på forumet som sa men jag har inte testat.
Okay, det skall jag testa. Märkligt bara att den skall gå så ruskigt illa när en cylinder är borta, han har ju fem andra att gå på? Hur som helst så var det et tändstift som inte var vackert. Längst ner på porslinet, ner mot metallen, där var det brunbränt hela vägen runt. Skall byta tändstiften också, men nu har jag fått ytterligare ett problem. Biljävlen kokar för mig, jag har ingen cirkulation på kylvattnet. Men jag skapar en annan tråd om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.